Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Websites verzamelen minder persoonsgegevens

28 maart 2002 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Commerciële websites hebben de hoeveelheid persoonlijke data die ze verzamelen, aanzienlijk teruggebracht.

Dat is de uitkomst van een onderzoek door Ernst & Young. Het onderzoek, dat in december werd uitgevoerd in opdracht van de Progress and Freedom Foundation, toont dat weliswaar de overgrote meerderheid van de sites nog steeds persoonsgebonden gegevens van hun bezoekers verzamelt (96 procent; in 2000 was dat 99 procent), maar dat 84 procent van die sites minder data binnenhaalt dan twee jaar geleden. Dat lijkt erop te wijzen dat de persoonlijke gegevens van websitebezoekers minder waardevol worden gevonden in de internetwereld.
 
De Progress and Freedom Foundation is een onderzoekscentrum zonder winstoogmerk, dat is opgericht door grote media- en technologiebedrijven als AOL Time Warner, Amazon.com, Verizon Communications en Intel. De stichters zijn van mening dat overheden zich zo min mogelijk moeten bemoeien met de ontwikkeling van digitale technologie. De resultaten van het onderzoek zullen daarom ongetwijfeld worden gebruikt als argument tegen extra privacywetgeving met betrekking tot internet.
 
De onderzoekers bekeken populaire sites als Amazon.com, zoekmachine Google en Travelocity.com. Zo’n 93 procent van de onderzochte sites geeft bezoekers de optie om het verder verspreiden van persoonlijke informatie te weigeren. Een jaar eerder was dat 77 procent. Verder geeft 72 procent van de onderzochte websites de garantie dat de persoonlijke informatie veilig is, tegen 48 procent in 2000.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs