Nog steeds gebeurt de transactieverwerking in het effectenverkeer deels handmatig. Wil een bank transacties volautomatisch afhandelen, dan moet eerst de organisatie worden aangepast. Dat zegt Jeroen Stoffele van DCE Consultants naar aanleiding van het onderzoek ‘Back Office Systems Survey for Banks and Asset Managers’.
Door transacties in één keer volautomatisch af te handelen trachten banken op de kosten te besparen. Bovendien willen zij de verwerkingstijd van effectentransacties, die nu gemiddeld drie dagen is, terugbrengen naar één dag. Het volume aan transacties is de afgelopen jaren fors gegroeid, waardoor sommige banken aan hun taks zitten. Toch is het invoeren vanstraight through processing (het zonder handmatige tussenkomst verwerken van gegevens) niet eenvoudig. In internationaal verband wordt er al jaren over gepraat.
Adviseur Jeroen Stoffele licht zijn resultaten toe tijdens het DCE-seminar ‘Outsourcing van bedrijfsprocessen bij banken en vermogenbeheerders’ aanstaande donderdag in het Rosarium in Amsterdam. Volgens hem moeten banken eerst hun zaakjes organisatorisch op orde hebben, eer zij tot ‘straight through processing’ kunnen overgaan. Hij erkent het ‘open deur’ gehalte van deze vaststelling, maar wijst erop dat dit principe een herdefiniëring van het zakelijk model vereist voordat nieuwe backoffice-systemen kunnen worden gekozen. "Het vervangen van een backoffice-systeem is ingrijpend. Daarbij hebben banken de neiging eerst een toepassing te realiseren, om pas daarna over de organisatorische gevolgen na te denken."
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 31 mei 2002.
Ik ben het volledig eens met de heer Stoffele. De informatiesystemen van banken, creditcardmaatschappijen en andere financi�le instellingen kunnen niet leveren wat de eindgebruikers nodig hebben. Zie mijn artikel in de IT Vendor Guide van December 2001 blz. 44 en 45.