Softwarefirma Amadeus biedt op zijn website (http://www.amadeus.net/) kant-en-klare reisinformatie voor zowel reisbureaus als consumenten. Hiermee lijkt Europa voorbereid op de eventuele komst van Microsofts succesvolle Amerikaanse reissite Expedia.
Amadeus beweert met deze dienst het grootste computerreserveringssysteem voor de reisindustrie in huis te hebben. Ondermeer reisagenten, hotels, autoverhuurbedrijven en verkopers van vliegtickets bieden hun waren aan via de site en het distributiesysteem van Amadeus. Deze diensten zijn verkrijgbaar in het Engels, Duits, Frans en Spaans. De site omvat meer dan vierduizend webpagina’s met actuele informatie. De gegevens zijn voor zowel reisagenten als individuen toegankelijk. Op de site is ondermeer de beschikbaarheid van vluchten, huurauto’s en hotelfaciliteiten te raadplegen. Hiervoor werkt Amadeus samen met meer dan zevenhonderd luchtvaartmaatschappijen, 29 duizend hotels en ruim vijftig autoverhuurbedrijven.
De boeking verloopt nog wel via een conventioneel reisagentschap. Dat contact kan online plaatsvinden als de reisagent een verbinding heeft met Amadeus. Op dit moment zijn ruim 37 duizend bureaus en honderd luchtvaartmaatschappijen direct aangesloten. Betalingen zijn ook via Internet te voldoen, zij het alleen met creditcards.
Eén van de producten in ontwikkeling is een totale dienstverlening aan zakelijke reizigers. Hiervoor heeft Amadeus sinds kort een overeenkomst met Sap. Ze werken aan een nieuw systeem voor informatiebeheer, geïntegreerd in Saps R/3. Als eerst ontwikkelen ze modules als reisplanners en applicaties voor informatiebeheer binnen een bedrijf. Deze modules en afgeleide producten moeten het bedrijfsleven een eenduidige interface geven voor het boeken van reizen volgens het specifieke beleid van elke firma. Sap-gebruikers kunnen dit als extra optie binnen R/3 benutten. De samenwerking met Sap is niet exclusief; Amadeus wil uiteindelijk zijn reisdiensten ook aan niet-Sap-gebruikers aanbieden.