Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Elektronische handel ontwikkelt zich stroef

23 november 1997 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Nederlandse consumenten ervaren betalen via Internet nog als onveilig. Ze hebben geen vertrouwen in de huidige betaalwijzen, waarbij vaak gebruik van een creditcard nodig is. Dat blijkt uit een onderzoek van Sibbel & Van Pelt New Media Consulting naar ’thuiswinkelen’ via Internet en de consequenties daarvan voor de Nederlandse detailhandel.

Uit een online onderzoek dat via Internet is gehouden, komt naar voren dat ‘e-handel’ pas kans van slagen heeft als betaalvormen worden ontwikkeld die in de ogen van het publiek veilig zijn. Ook uit ander onderzoek, zoals dat van Find/SVP, blijkt dat elektronisch betalen weinig vertrouwen opwekt. Het internationale adviesbureau Booz Allen & Hamilton beschouwt deze kwestie als de belangrijkste hinderpaal voor de ontwikkeling van e-handel.
Ondanks de publiciteit die Internet-winkels als Shop.nl krijgen, is hun omzet gering. Sibbel & Van Pelt schat de totale omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar op tien miljoen gulden. Daarbij moet nog worden bedacht dat ruim 50 procent van de Nederlandse thuiswinkelaars bij Amerikaanse Internet-winkels als Amazon.com koopt. Van de Internet- gebruikers die nog geen transacties hebben gedaan, maar dat in de toekomst wel van plan zijn, verwacht zelfs meer dan 60 procent bij Amerikaanse websites te gaan winkelen. De prijs en het in een eerder stadium beschikbaar zijn van producten worden genoemd als belangrijke redenen om in het buitenland te bestellen. Gemak is veruit het meest genoemde voordeel van bestellen via Internet. Vooral muziek, video’s, CD-rom’s en spelletjes worden zo besteld.
Thuiswinkelaars zijn voornamelijk mensen uit de middelbare leeftijdsgroep (dertig tot vijftig jaar). Vooral Internet-gebruikers van dertig tot 39 jaar gaan relatief veel elektronisch winkelen. Slechts 2 procent van de thuiswinkelaars is jonger dan twintig jaar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs