DMR Consulting Group heeft een Nederlandse vestiging in Utrecht geopend. De IT-dienstverlener ziet in het 2000-probleem een ideale gelegenheid om hier voet aan de grond te krijgen. DMR richt zich met zijn oplossingen vooral op organisaties die nog veel 2000-onderhoud moeten verrichten.
Met een omzet van zevenhonderd miljoen dollar in 1997 en ongeveer tienduizend werknemers behoort het Canadese DMR tot de middelgrote IT-dienstverleners. "Wij zijn oorspronkelijk een samenvoeging van een aantal consultancy-bedrijven. Consultancy-werkzaamheden vormen zo’n 20 procent van de omzet", zegt Phocas Savenije, verkoopdirecteur van DMR Nederland. Daarnaast levert het bedrijf diensten op het gebied van systeemontwikkeling en -integratie, datapakhuizen, elektronische handel, onderhoud en uitbesteding.
DMR is enkele jaren geleden door Amdahl gekocht. Sinds de aankoop van Amdahl door Fujitsu maakt het deel uit van het Japanse IT-concern. In Nederland heeft het 2000-reparatie-opdrachten binnengehaald bij Aegon, en andere onderhoudsdiensten geleverd aan de Belastingdienst en Amicon Zorgverzekeraar.
De onderneming heeft in de VS ervaring opgedaan met het aanpakken van het 2000-probleem. Inmiddels heeft DMR naar eigen zeggen vijfhonderd miljoen regels code doorzocht. De oplossingen zijn gestoeld op de applicatie-onderhoudswerkzaamheden die het normaliter verricht. Het kent twee manieren in de aanpak: het bulkwerk in een softwarefabriek en maatwerk voor de meer complexere conversies. Speciale aandacht besteedt het bedrijf aan het testen, waaraan de meeste tijd verloren gaat, en aan PC’s en netwerken, die vaak over het hoofd worden gezien. Voor kleine organisaties die hulp van buitenaf niet kunnen betalen, heeft het een gratis doe-het-zelf-werkboek uitgebracht om het 2000-probleem te lijf te gaan.