Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Floppy-probleem kost Toshiba miljard dollar

31 oktober 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Toshiba betaalt een totaal van één miljard dollar aan schadevergoedingen en reparaties voor het leveren van defecte floppy-disk controllers (fdc’s). De computerfabrikant heeft hiermee een schikking getroffen in een ‘class action’-rechtszaak voor het Texaanse hof.

De verwachte verliezen voor het fiscale jaar 1999 stijgen hierdoor van 144 miljoen dollar naar 480 miljoen dollar. Afgelopen week meldde Toshiba al een verlies van 460 miljoen dollar voor de eerste helft van dit fiscale jaar. In dezelfde periode vorig jaar haalde de firma nog een winst van veertig miljoen dollar.
Deze aanvankelijke daling wijt het concern aan de wereldwijde problemen in de chipindustrie. De schikking in de Amerikaanse rechtszaak zorgt er echter voor dat Toshiba voor de tweede keer in vier weken tijd zijn financiële verwachtingen in negatieve zin moet bijstellen.
De oorzaak van dit alles is de aanklacht van twee klanten in Texas. Zij beweren dat het fdc-circuit in Toshiba-computers onder bepaalde omstandigheden de data op diskettes kan vernietigen. De gewraakte fdc is overigens afkomstig van NEC, die ook componenten levert aan andere PC-fabrikanten. NEC had vooralsnog geen commentaar.
Toshiba ontkent nog steeds dat het aansprakelijk is voor deze kwestie. Toch heeft het gekozen voor een schikking. Indien de rechtbank de aanklagers in het gelijk zou stellen, kon dat het bedrijf namelijk veel meer kosten. Toshiba-president Taizo Nishimuro meent dat er in dat geval sprake kon zijn van een schadevergoeding van wel 8,8 miljard dollar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs