IBM zet zijn plannen door om consumentencomputers via het web te verkopen. Vanaf 1 januari zijn IBM’s Aptiva-PC’s in de Verenigde Staten alleen online te koop. Het is nog niet bekend of en wanneer Europa aan de beurt is.
IBM zelf noemt het schrappen van de winkelverkoop "een strategische terugtocht". Analisten formuleren het echter wat scherper: een noodzaak. De PC-divisie van de computerreus lijdt al jaren onder wisselvallige verkoopcijfers.
Het besluit consumenten-PC’s voortaan via de ShopIBM-site (http://www.ibm.com/shop/) te verkopen, geldt overigens niet voor IBM’s reeks draagbare consumentenmachines. Die Thinkpad I-series zal zowel via winkels als via het web verkocht worden.
Of IBM de overstap van kanaal naar indirect succesvol kan maken, wordt betwijfeld. Analisten twijfelen aan de daadkracht van het bedrijf en menen dat het een coherente webstrategie ontbeert. "Het is erg moeilijk om de zichtbaarheid van je merknaam te behouden op he web", zegt analist Stephen Baker van onderzoeksbureau PC Data. "E-verkopers en andere bedrijven doen aan allerlei soorten van advertentie-campagnes om klanten te lokken. Als je alleen maar op het web zit, raak je uit het gezicht."
Baker verwijst naar het lot van PC-fabrikant Acer toen die zich terugtrok uit winkelverkoop. Op het moment is IBM met een reclame-budget van zestien miljoen dollar één van de grootste adverteerders in de IT-wereld. Van dat bedrag is echter relatief weinig bestemd voor de Aptiva-reeks.