Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nederland kritisch over klanteninformatie

04 mei 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Wat mogen bedrijven doen met klanteninformatie die zij via hun computersystemen vergaren? Dat was de kernvraag in een onderzoek in opdracht van NCR Corporation onder zesduizend consumenten in Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje en Italië.

Nederlander blijken het meest kritisch te zijn over het gebruik van persoonlijke informatie en transactiegegevens. Driekwart is daar tegen.
De Nederlandse mening staat tegenover die van Engelse en Spaanse ondervraagden. Respectievelijk 71 en 75 procent maakt geen bezwaar tegen het gebruik, mits daar kortingen, bonusprogramma’s en een persoonlijkere dienstverlening tegenover staan. Op de vraag of bedrijven de informatie uit hun transactiesystemen mogen gebruiken om hun aanbod meer op de persoonlijke smaak van de individuele consument af te stemmen, antwoordt 56 procent van de Nederlanders negatief. In Engeland en Duitsland is dat 20 procent. De onderzoeksresultaten zijn bekend gemaakt op een NCR’s Customer Relationship Congres.
Bedrijven gebruiken hun crm-systemen (customer relationship management) niet optimaal. De consument krijgt bijna dagelijks via post of telefoon, of aan de deur ongevraagd een aanbod. Dejunkmail zet nauwelijks aan tot koop. Gemiddeld 1 procent van de ondervraagden zegt dat de ongevraagde informatie aanleiding vormt om een product of dienst te kopen.
Een kwart van de Europese consumenten vindt dat bedrijven weinig respect hebben voor privacy en dat het lastig is om uit marketingsystemen geschrapt te worden. Spanjaarden, Engelsen en Fransen zijn het bezorgdst dat het bedrijfsleven privacy-regels negeert. De Nederlanders zijn minder bezorgd, volgens de onderzoekers omdat de Nederlandse privacywetgeving nogal streng is.
Om klanten te helpen met het oplossen van de privacy-problematiek heeft NCR het Privacy Centre opgericht. Daarvoor is nauw samengewerkt met de Nederlandse Registratiekamer. Binnen het centrum is kennis aanwezig over de privacywetgeving in de verschillende landen. Die kennis is beschikbaar voor bedrijven die een Teradata-pakhuis willen opzetten. Daarnaast gaat NCR zijn Teradata-gebruikers ook speciale dataprotectiesoftware aanbieden. Deze software komt in de loop van dit jaar beschikbaar. De bedoeling is dat de datapakhuizenprivacy-enabled worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Datacenterbranche heeft sentiment tegen zichzelf gekeerd

    datacenter
    Data & AI

    Kort: Voor quantumwetenschap is Nederland top, overnamegolf datacenters voorbij? (en meer)

    Onderwijs Tech
    Innovatie & Transformatie

    Surf presenteert 50 technologietrends die onderwijs en onderzoek vormgeven

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland en China zoeken uitweg in escalerende Nexperia-crisis

    Innovatie & Transformatie

    ‘Maak Nederland koploper in digitale autonomie’

    Victor Mids
    Innovatie & Transformatie

    Victor Mids vervormt je werkelijkheid tijdens de Computable Awards 2025

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs