Zoekmachine annex Internet-portaal Yahoo betaalt een meerwaarde van bijna 100 procent voor web-gemeenschap Geocities. Yahoo legt 4,58 miljard dollar neer voor het bedrijf dat een marktwaarde van 2,3 miljard dollar heeft. De koop, die gisteren tot stand kwam, moet in het tweede kwartaal afgesloten worden.
Met de overname krijgt Yahoo een krachtige Internet-merknaam in handen; Geocities krijgt via Yahoo een groter web-bereik. "We willen Geocities handhaven als zelfstandige naam, deze is namelijk veel waard", zegt Yahoo-president Tim Koogle. Overigens leed Geocities vorig kwartaal een verlies van 8,4 miljoen dollar op een omzet van 7,5 miljoen dollar.
Yahoo presteerde het afgelopen kwartaal beter; het boekte een winst van 18,5 miljoen dollar op een omzet van 76,4 miljoen dollar. Het ruilt nu 10,6 miljoen eigen aandelen voor de 31,4 miljoen uitstaande aandelen van Geocities. Daarnaast converteert Yahoo ongeveer 8,9 miljoen aandelenopties van de nieuwe dochter in drie miljoen Yahoo-aandelen.
De aankoop van Geocities is slechts één van de vele recente fusies en overnames in de Internet-wereld. Vorige week kocht Internet-leverancier @Home Excite – een concurrent van Yahoo – en eind vorig jaar nam online-dienst America Online softwareleverancier Netscape over. Analisten menen dan ook dat zoekmachine Lycos, de op drie na meest bezochte website, onder aanzienlijke en toenemende druk staat om ook een partner te vinden in de snelkrimpende vijver van Internet-portalen.