Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nederlanders online: kijken maar niet kopen

02 november 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Ruim één op de vijf Nederlanders heeft toegang tot Internet, maar slechts 7 procent doet wel eens online aankopen of transacties. Dat is de helft van het percentage Zweden dat vanachter de computer boodschappen doet.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Forrester deed onder zestienduizend huishoudens in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland. Van deze landen is Zweden koploper. Ook Duitsers kopen veel online. Emily Nagle Green, managing director van de Europese vestiging van Forrester in Amsterdam, presenteerde de resultaten tijdens het Marketing & New Media Forum te Amsterdam.
Opvallend is dat in geen enkel land zoveel mensen elektronische winkels bezoeken om zich op producten te oriënteren als in Nederland. Van de Nederlandse Internet-gebruikers kijkt 55 procent in de etalages van webwinkels. In Zweden is dat percentage 37 procent, in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk 34 procent, en in Frankrijk maar 22 procent.
De beste klanten voor e-commercie zijn te vinden onder mensen met een hoog inkomen die positief staan tegenover technologie. De verdeling tussen techno-optimisten en -pessimisten is in de Verenigde Staten hetzelfde als in de vijf onderzochte Europese landen: 52 procent is positief, en de rest negatief. De Europese hogere inkomens staan relatief iets minder positief tegenover de PC en Internet dan de Amerikaanse. Voor de lagere inkomens geldt precies het omgekeerde.
De Nederlanders staan ook aan de top als het gaat om emailen. Dat doet 89 procent van de gebruikers. Emily Nagle Green vindt de verschillen binnen Europa opmerkelijk groot. Neem het uitzoeken van vakantiebestemmingen: van de Engelse en Zweedse gebruikers raadpleegt 45 procent Internet voor dat doel. In Nederland ligt dit percentage op slechts 26 procent. Ook bij de mediaconsumptie zijn de verschillen groot. Van de Zweedse gebruikers leest 40 procent digitale kranten en ‘e-zines’. In Nederland is dit nog maar 18 procent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Een echte geïntegreerde AI oplossing

    Efficiëntie door een geïntegreerde AI oplossing met Mobile XL Mobile XL helpt organisaties bij het toepassen van AI binnen hun...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    Innovatie & Transformatie

    IFS toont kracht van industriële ai met partnerschappen en praktijkcases

    Overheid

    OR kritisch op UWV-herstructurering: vooralsnog negatief advies

    Data & AI

    Ai verovert terrein in de maakindustrie

    Security & Awareness

    Nederlandse Digitaliseringsstrategie: samen doen

    Data & AI

    Intelligentie naar de rand

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs