Ruim één op de vijf Nederlanders heeft toegang tot Internet, maar slechts 7 procent doet wel eens online aankopen of transacties. Dat is de helft van het percentage Zweden dat vanachter de computer boodschappen doet.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Forrester deed onder zestienduizend huishoudens in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland. Van deze landen is Zweden koploper. Ook Duitsers kopen veel online. Emily Nagle Green, managing director van de Europese vestiging van Forrester in Amsterdam, presenteerde de resultaten tijdens het Marketing & New Media Forum te Amsterdam.
Opvallend is dat in geen enkel land zoveel mensen elektronische winkels bezoeken om zich op producten te oriënteren als in Nederland. Van de Nederlandse Internet-gebruikers kijkt 55 procent in de etalages van webwinkels. In Zweden is dat percentage 37 procent, in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk 34 procent, en in Frankrijk maar 22 procent.
De beste klanten voor e-commercie zijn te vinden onder mensen met een hoog inkomen die positief staan tegenover technologie. De verdeling tussen techno-optimisten en -pessimisten is in de Verenigde Staten hetzelfde als in de vijf onderzochte Europese landen: 52 procent is positief, en de rest negatief. De Europese hogere inkomens staan relatief iets minder positief tegenover de PC en Internet dan de Amerikaanse. Voor de lagere inkomens geldt precies het omgekeerde.
De Nederlanders staan ook aan de top als het gaat om emailen. Dat doet 89 procent van de gebruikers. Emily Nagle Green vindt de verschillen binnen Europa opmerkelijk groot. Neem het uitzoeken van vakantiebestemmingen: van de Engelse en Zweedse gebruikers raadpleegt 45 procent Internet voor dat doel. In Nederland ligt dit percentage op slechts 26 procent. Ook bij de mediaconsumptie zijn de verschillen groot. Van de Zweedse gebruikers leest 40 procent digitale kranten en ‘e-zines’. In Nederland is dit nog maar 18 procent.