Linux-gridcomputer voor spelletjes

IBM en Sony beginnen een gridcomputer voor Playstation-gamers. Sony wil via het geclusterde netwerk, met als besturingssysteem Linux, een onbeperkt aantal spelers de mogelijkheid bieden Playstation-speller te spelen.

Daarnaast wil de Japanse multimediagigant ook spel-ontwikkelaars naar de computercluster lokken. "Het grid zal ervoor zorgen dat de spelletjes altijd online beschikbaar zijn, en op optimaal vermogen werken." Programmeurs ontvangen een ontwikkelset met voorbeeldspellen, programmabibliotheken en server-software. Ook biedt Sony technische ondersteuning.
Het grid wordt ontwikkeld door IBM en spelletjesnetwerkspecialist Butterfly. Het is gebouwd op veertien IBM Bladeservers, elk met twee Xeonprocessoren. Deze worden ingericht met Linux en aan elkaar geknoopt met onder meer de open source-programmeertaal Python.
Naast IBM-producten als Websphere en DB2 moet de spel-serversoftware van Butterfly ervoor zorgen dat de servers vraag en aanbod automatisch afhandelen. Dreigt een van de servers overbelast te raken, dat verdeelt het grid dat de vraag over de andere spel-servers.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-03-03T00:00:00.000Z Gijs Hillenius
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.