De markt voor slanke clients groeit zeker tot 2009 met 22,8 procent per jaar. Dat voorspelt marktanalist IDC.
Blijkbaar groeit de populariteit van de slanke client-aanpak. Daarbij worden geen of nauwelijks toepassingen en bestanden opgeslagen op de computer zelf, maar wel op de server. Op die manier zou het beheer van het pc-park veel goedkoper zijn dan met ‘dikke clients’.
Tegen 2007 zullen er zo’n 3,4 miljoen slanke clients over de toonbank gaan, terwijl dat er dit jaar een krappe 1,5 miljoen zijn, zegt IDC. De interesse is nu nog niet zo groot, door de dalende pc-prijzen. IDC verwacht echter dat aanbieders van slanke clients het voor hun producten nog eenvoudiger maken om te installeren en te gebruiken, zodat veel bedrijven toch de stap zullen zetten.
"Als de slanke client-aanbieders hun aandeel in de totale pc-markt kunnen optrekken met zelfs maar 1 procent, zou dat een enorme vooruitgang zijn voor hun markt", zegt Bob O’Donnell, onderzoeksdirecteur bij IDC. Ook de doorbraak van web services-toepassingen zou de slanke client-markt zeker in omvang doen toenemen, maar op dat front is er voorlopig weinig beweging te bespeuren.
Het groeiende gebruik van notebooks als vervanging voor desktop pc’s kan volgens IDC een hindernis vormen voor de aanstormende slanke client-markt. Toch verwachten de IDC-analisten dat de marketing machines van grote bedrijven als HP in de komende 5 jaar die hindernis zullen overwinnen.