Managed hosting door True

Consultant beleeft zware tijden

 

Zorgen

Organisaties huren minder snel een ict-adviesbedrijf in. Het aantal bedrijven dat meer dan vijf keer per jaar een adviesbedrijf inhuurt, is significant gedaald. En het aantal bedrijven dat helemaal geen gebruikmaakt van de diensten van adviesbedrijven is juist toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict'ers voor de Consultancy Guide 2010.

De Consultancy Guide 2010 verschijnt op 18 december 2009.

Bedrijven huren minder vaak een adviseur in, zo blijkt uit het onderzoek. Waar een jaar geleden nog 27 procent van de ondervraagden zei meer dan vijf keer per jaar gebruik te maken van de diensten van adviseurs, is nu nog maar 22 procent grootverbruiker van de diensten van consultants.

En waar vorig jaar 29 procent zei ‘nooit' een consultant in te huren, nu is dat percentage gestegen tot 32.

Minder consultants over de vloer

Tijdens het invullen van de vragenlijst was bij 37 procent van de ondervraagde ict'ers één of meer consultants over de vloer, op de zaak of op afstand. Vorig jaar gold dat nog voor 45 procent van de ondervraagden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3164195). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ergo: consultant is een zwaar beroep. Dus die mag stoppen op z'n 65ste ipv 67ste!

Wat wordt hier onder "Consultant" verstaan?

@Niels: iedereen die te weinig presteert voor wat je ervoor moet betalen per uur?

@Jack: diegene die het werkt doet, waar de organisatie geen kaas van gegeten heeft, of zijn neus voor ophaalt, of geen verantwoording durft te nemen.

Volgens Dogbert is Consultant een samentrekking van twee Engelse werkwoorden: to con and to insult

Gezien sommige reacties hierboven is er een blijvende behoefte aan consultaties.

Gezien sommige reacties hierboven hebben een stel mensen een slechte ervaring gehad met consultans,
en consultancy is een breder begrip dan dat deze mensen hierboven zo kunnen samenvatten, dat moge duidelijk zijn.

Erik, ik vermoed dat sommige schrijvers vooral gefrustreerd zijn, ongeacht of de consultants echt slechte adviseurs zijn geweest. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een goede consultant houdt daar rekening mee in het belang van de klant/opdrachtgever en zichzelf/zijn werkgever. Helder, fatsoenlijk en integer handelen is daarbij belangrijk.

Denk overigens dat het wel meevalt met de vraag naar consultancy. De vraag wordt vaak niet zo expliciet gesteld en wordt ook door veel ICT-leveranciers opgepakt. Pure ICT-adviesbedrijven zullen nu een dip krijgen, zeke als ze niet wat meer aan de weg timmeren.

De vraag verschuift ook. Adviezen op de gebieden van bijvoorbeeld bedrijfskunde, marketing en verandermanagement zijn nu meer urgent. Alleen welke bedrijven hebben daar nu nog het geld voor

Realiseren consultans zich wel voldoende hoe zij vanuit hun functie en positie nieuwe of aanvullende opdrachten kunnen krijgen? Vanuit hun vertrouwenspositie zijn zij veel beter in staat om werk te generen dan acount-of commerciële managers. Als die op bezoek komen weet de klant dat dat geld gaat kosten. Consultants kunnen vanuit een heel ander perspectief de klant benaderen. Alleen zijn zij niet zo commercieel vaardig en laten commercie liever achter zich.Verkeerd denkbeeld overigens. Hoe denk je dat zij reageren als de klant aangeeft dat die een probleem heeft, of ergens niet mee tevreden is of dat iets anders zou moeten. Negen van de tien consultants gaan vertellen wat zij denken dat de beste oplossing is. Fout dus!! Vraag wat de consequentie is van de ontevredenheid of de complicatie; vraag door wat de gevolgen zijn op operationeel-of financieel gebied, wat de invloed is op de procesvoering e.d.
Reageer op instemmings signalen van je gesprekspartner en vraag door met conclusie vragen welke verbeteringen of oplossingen hij ziet en hoe en wat hij denkt om de verbeteringen door te voeren. De klant kiest zelf om het advies en begeleiding zonder dat hem dat aangepraat wordt. Ik heb veelzijdige en uitgebreide ervaring om consultants te helpen met de 180 graden omkeer communicatie techniek.Stop met verkoop argumenten maar gebruik beslissings motieven. Luister meer en praat minder. Stop met praten over jezelf en over wij(wij als bedrijf).Hoe jij of wij dat zouden kunnen gaan aanpakken.Praat in de U/JIJ vorm en wat de klant krijgt als verbetering of verandering en wat hem dat oplevert ipv wat hem dat gaat kosten. Als je deze methode hanteert krijg je werk voor jezelf en voor collegae, zit je niet langer meer op de bank of ben je idle.
Als JIJ hier meer over wilt weten laat MIJ dat dan weten

Helemaal mee eens. Het is bijna onmogelijk om een goede baan voor een consultant te vinden tegenwoordig. Ik werd gedwongen om te beginnen met het werken in een dissertation writing service

Wellicht heeft dat ook te maken met de “vervuiling” van de rol. Steeds meer “consultants” voeren hun eigen advies ook uit (en gaan daar al te vaak mee de mist in, want dat vraagt andere competenties). Advies: houdt het bij advies. Laat je niet in de rol van projectleider of manager drukken. Een goede consultant benut zijn kerncompetenties: overleg plegen, samenvatten, mogelijkheden onderzoeken en adviseren. Het advies is specifiek voor de opdrachtgever, maar te allen tijde vrijblijvend. Niets meer en niets minder. Voor het uitvoeren van het advies zijn andere professionals beschikbaar.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×