Een Taiwanese onderzoekster deed onlangs een ongebruikelijk experiment. Zij onderzocht of computergebruikers zich minder storen aan software die zich verontschuldigt. Beleefde software bleek inderdaad licht populairder.
De Taiwanese Jeng-Yi Tzeng werd voor haar onderzoek geïnspireerd door een oud Chinees gezegde: “Niemand neemt een beleefd persoon ooit iets kwalijk.”
Om te testen of dit gezegde ook voor computers geldt, maakte Tzeng eerst een frustrerend spelletje. Gebruikers moesten er zogenaamd spreekwoorden mee raden, maar de software was zo gebrekkig in elkaar gezet dat dat geen pretje was. Zo liet de software gebruikers meer dan eens hetzelfde spreekwoord raden, en gaf het de hen slechte en zelfs foute aanwijzingen.
Vervolgens maakte Tzeng twee versies van dit rotspel. De eerste versie gaf de gebruiker gewoon overal de schuld van en zei alleen maar: “Dit is incorrect.” De tweede versie verontschuldigde zich voortdurend.
Toen de test-studenten het spel na afloop mochten beoordelen, bleken de studenten die met de beleefde software hadden gespeeld, het spelletje vaker leuk hebben gevonden dan de andere groep.