Ordina lijdt 9 miljoen verlies in eerste helft 2010

ordina

Ict-dienstverlener Ordina heef in het eerste halfjaar van 2010 een verlies geleden van 9,1 miljoen euro. Over dezelfde periode in 2009 noteerde het dienstenbedrijf nog een kleine winst van 0,4 miljoen. De omzet daalde met twintig procent naar 227,2 miljoen euro. De dienstverlener heeft last van de terughoudende vraag naar ict-diensten bij financiële dienstverleners, overheden en zorgverleners.

Het in 2008 aangekondigde kostenreductieprogramma verloopt volgens het bedrijf succesvol. Het bedrijf zegt in 2010 ongeveer 5 miljoen euro meer dan geraamd aan kosten te reduceren. Dat bedrag komt bovenop een kostenbesparing van 25 miljoen euro die het dienstenbedrijf tussen 2008 en 2011 wil realiseren.

Ordina maakt ook bekend dat het zijn belang in dochterbedrijf Integer Groep verkoopt. De dienstverlener uit Nieuwegein had een belang van honderd procent in dat dienstenbedrijf.

Volgens Ordina is de Benelux momenteel de moeilijkste markt in Europa om ict-diensten aan de man te brengen. In een toelichting op de resultaten schrijft het bestuur: 'In de eerste maanden van 2010 waren klanten zeer voorzichtig met investeringen in grootschalige projecten en wilden zij vooral op korte termijn resultaat zien.' Ordina stelt dat door die terughoudendheid de vraag naar adviesdiensten en ict-diensten ten opzichte van de eerste zes maanden van 2009 verder is afgenomen.

Nieuw kabinet

Gekeken naar de verschillende markten, daalde de omzet vooral in de markt voor financiële  instellingen het hardst. De inkomsten daalde met 28 procent tot 57 miljoen euro. De omzet uit de publieke sector inclusief zorg daalde met 21 procent naar 97,4 miljoen euro. De omzet uit klanten in de industriële sector daalde met 12 procent tot 72,8 mijoen euro.

Ordina zegt dat door de val van het kabinet en de lange kabinetsformatie de besluitvorming over overheidsinvesteringen in ict lang op zich laat wachten. Die opdrachten zouden volgens het bedrijf moeten aantrekken zodra overheden na de formatie knopen doorhakken over de inzet van automatisering bij bezuinigingen.

De omzet uit adviesdiensten daalde met 28 procent tot 39,1 miljoen euro. De omzet uit ict-diensten liep met een  kwart terug tot 123 miljoen. De omzet uit de uitbesteding van applicaties daalde met twee procent naar 65,1 miljoen.

Lichtpuntjes

Het bedrijf ziet ook lichtpuntjes. Het omzetaandeel van langetermijncontracten is met 29 procent bijna op het gewenste niveau. Ordina heeft als doel voor de middellange termijn om 30  tot 35 procent van de omzet uit meerjarige contracten te halen.

Het bedrijf zegt dat de tarieven in het tweede kwartaal van 2010 gestabiliseerd zijn en de investeringsbereidheid van financiële dienstverleners toeneemt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Er komt dus een besparingsronde van 5 miljoen euro. Als je dat vergelijkt met de besparingen van 2008 (25 miljoen, c.q. 350 ontslagen) dan kom je nu aan de 70 arbeidsplaatsen die zullen verdwijnen. Dat is natuurlijk maar speculatie, maar ik zie geen andere manier waarop Ordina zou kunnen besparen. Een symbolisch salaris van 1 euro voor de bestuurders zou misschien een optie zijn, maar dat zal er wel niet inzitten. Sterkte oud collega's, met het zware weer dat er aankomt.

Sales, er is werk aan de winkel. Misschien moeten jullie iets aan de tarieven doen? Het zijn niet zo zeer minder uren maar vooral de kleinere marge - en dat wordt bij de door dhr Kasteel zo gewenste meerjarige contracten alleen erger.
@ oud ordinees, de afname aan personeel was veel groter dan die 350 ontslagen, de krimp ligt in de buurt van de 1400 arbeidsplaatsen.

Inderdaad die lage tarieven van Ordina doet ze nu de das om. Ik zie ze in de markt opdrachten winnen ver onder de prijs van concurrenten. Deze projecten zijn bij voorbaat al verliesgevend, laat staan als er tegenvallers in het project komen. Helaas zie ik nog steeds overheidsklanten die hier intrappen. Gelukkig zorgt Ordina op deze wijze tzt zelf voor haar eigen ondergang, Kostenbesparing moet uit het personeel komen, dus niemand wil daar nog werken en een hoger salaris kun je daar helemaal wel vergeten. Bovendien zorgen dit soort 0 marge contracten voor veel spanning in de relatie met haar klanten. Ga zo door Ordina, nog even en je aandelenkoers is zo laag dat je vanzelf van de markt wordt gehaald. misschien volgende maand weer een emissie doen om de salarissen te kunnen betalen!?

>>Het bedrijf ziet ook lichtpuntjes. Het omzetaandeel van langetermijncontracten is met 29 procent bijna op het gewenste niveau. Ordina heeft als doel voor de middellange termijn om 30 tot 35 procent van de omzet uit meerjarige contracten te halen.

Mooi lichtpuntje. Dat langlopende contracten doorliepen is vanzelfsprekend, daar kunnen klanten niet zomaar van af. Als daarnaast Adviesdiensten met 28% krimpen en ICT diensten met 25% dan neemt inderdaad het relatieve deel van Outsourcing toe. Zo kan ik ook doelstellingen halen.

Maar de marges op die contracten zijn laag. Dus alles bij elkaar is het nog steeds gitzwart (of dieprood) in Nieuwegein.

Het is wel een beetje zoeken naar spijkers op laag water als we de kabinetsformatie erbij gaan slepen. Ordina (samen met Logica) doet het vele malen slechter dan de concurrentie. De omzet keldert wel heel erg hard, juist nu veel bedrijven een goed eerste halfjaar achter de rug hebben. En dat de tarieven stabiel zijn is wellicht positief, maar snel stijgen zullen ze niet...

Patrick slaat de spijker op zijn kop. Als je als bedrijf contracten koopt is dat leuk voor je omzet, uiteindelijk ga je eraan kapot. Daarnaast is het slecht voor de markt als geheel, de klant heeft een koopje maar krijgt dan ook bagger. If you pay peanuts you get monkeys......

Ik heb medelijden met al die medewerkers die iov hun Directie op alles moeten bieden terwijl de modellen laten zien dat het geld gaat kosten ipv oplevert. En dat komt nu keihard terug. Gemiddelde uurtarieven van onder de 60 euro over de hele linie ga je niet volhouden, tenzij je natuurlijk alleen maar schoolverlaters gaat aannnemen en inzetten.....

Ik heb de focus bij Ordina voor de Top 10 van hun beste klanten altijd verkeerd gevonden. Het kwam gewoon voor dat een goede consultant eerder voor minder tarief werd geplaatst bij deze top, terwijl een veel winstgevender aanvraag opzij werd geschoven. Uiteraard werd dan niet aan de consultant gevraagd waar zijn voorkeur naar uit ging, want dat zou dan vaak eerder de veel interessantere positie zijn bij de niet-top 10.

Ik denk dat deze vroegere focus Ordina aan het opbreken is. Ook zal het sales apparaat nu echt zijn werk moeten doen, maar is daar waarschijnlijk niet op bedacht. In de huidige tijd zal je namenlijk niet veel klanten krijgen daar alleen naast de telefoon te gaan zitten.

haha, tja, hadden ze mij maar als nieuw business sales moeten aannemen. dus, voor mij lekker uitlachen die hut. Ik heb altijd geleerd acquisitie te plegen en te "cold canvassen"maarja, tegenwoordig allemaal jong, voetjes op het buro en denken dat je god bent met je mobiel en leuke lease auto. Sorry, ben niet verbitterd hoor maar is maar een impressie, Maarja, dat druk je moeilijk "in feiten"en "cijfers"uit

Zelf ben ik niet voor niets vertrokken bij Ordina. Er was veel onvrede bij de medewerkers, en de heer Kasteel die mocht van de meeste ook wel vertrekken. Hoe staan de oud collega's er nu tegenover? Vinden jullie dat de heer Kasteel moet vertrekken, en zien jullie nog toekomst bij Ordina? Het zou interessant zijn om wat meer reacties van Ordina medewerkers te krijgen.

Ordina...Beyond the Ordinary :-)
Men leeft daar nog in de jaren 90.

Ach, same shit everywhere, Kasteel bij Ordina, Wilbert Kieboom bij Logica
Die grote toko's doen het alleen goed als het met de economie goed gaat, als het beetje tegenzit zijn ze stuurloos en weten ze niet hiermee om te gaan dan behalve keihard hard te saneren.
Middelgrote toko's kunnen wat dat betreft wat slagvaardiger zijn.

Deze al gelezen?
http://www.fd.nl/artikel/20111455/ordina-etalage-trekt-geen-kopers-media

In de markt zie ik een verschuiving van kleine naar grotere uitbestedingsopdrachten. De meeste grote it bedrijven kunnen hierop laag aanbieden mbv offshore waardoor dit nog steeds winstgevende trajecten zijn. ordina echter gaat de prijsconcurrentie aan met 100% duur personeel waardoor hun marges alleen maar kleiner gaan worden. Ze hebben totaal de boot gemist als groot it bedrijf.

Dit bedrijf gaat snel op de fles of wordt binnen afzienbare tijd overgenomen.

@Patrick
Ik zie die verschuiving helemaal niet. Juist kleinere, innovatieve, enthousiaste en creatieve ICT bedrijven winnen nu op het vlak van uitbesteding. Ook de grotere opdrachten.

Het onvoorwaardelijke vertrouwen in kennis en vaardigheden van de grotere ict toko's is verdwenen. Daardoor hebben juist de grotere jongens het nu erg lastig met omzetdalingen van 25% tot 40% (Ordina). Kijk maar eens naar de minder grote spelers, die groeien juist nu.

Kasteel houdt vast aan verkeerde visie. Top 10/Top40 klanten zitten voornamelijk in Public & Finance. Juist daar is weinig te halen de afgelopen tijd en de komende tijd. Vooral hieraan vasthouden en ver onder de prijs gaan zitten om mantels te scoren. Zo zinkt het schip wel...

Ik ga als zovelen op zoek naar een werkgever die wel over de markt en toekomst nadenkt :)

Overigens, ze zoeken nog driehonderd nieuwe medewerkers. (zie bericht van 2 maanden terug)

Tjonge, wat een stijl van al die oud-Ordinezen om na te trappen... klasse hoor!

Ex collegae van het half lege glas, het ga u goed bij uw huidige nieuwe werkgever. Not to worry about us!

Als een ven de directeuren van Integer moet mij wel van het hart dat ik bijna 25 jaar werkzaam ben geweest voor Ordina en hoewel wij nu weer op eigen koers gaan varen moet mij wel van het hart dat hoewel wij soms wel van mening verschilden, ik het over het algemeen als prettig heb ondervonden. Ik ben het ook absoluut niet eens met al het schelden over Directie en Management, daar bijna de hele wereldeconomie last had en nog heeft van de huidige crisis en de over het algemeen lagere tarieven opgedrongen worden door afnemers inclusief de overheden.
Ook wil ik zeggen tegen Ordinezen en ex-ordinezen dat je niet moet spugen in de bron waar je ooit uitgedronken hebt.
Rest mij niks anders dan Directie, management en medewerkers veel wijsheid en succes te wensen.

@Coen

Als ik mijn post erop nalees, vind ik niet echt dat ik "spuug in de bron waar ik ooit uit heb gedronken". Ik heb alleen mijn eerlijke mening gegeven, welke je evengoed uit het verslag van mijn exitgesprek kan lezen.

Verder heb ik niks verkeerds gezegd over directie of management. Ik blijf echter bij mijn genoemde standpunten en vooral dat het gebrek aan diversiteit van klanten door focus op een gemakkelijke Top 10 in de afgelopen jaren zich nu uitbetaalt, helaas in negatieve zin.

Dat de Benelux momenteel de moeilijkste markt voor ICT dienstverlening is is denk ik vooral een klap in het strategische Nederlandse gezicht van Ordina. Een dienstverlener die sinds jaar en dag zich -alleen- richt op Nederland (nou vooruit BeNeLux dan) en niet op het buitenland heeft mijns inziens een kortzichtige strategie. Een van de grootste IT markten ter wereld ligt nl. naast de deur : Duitsland. Waarom zitten concurrenten als bijv. Brunel, ICT, CapGemini daar dan wel ....? IT is al heel lang een internationale aangelegenheid, dus waarom dan die kortzichtigheid.

Volgens mij moeten de bezuinigingen van de overheid nog beginnen, de opdrachten voor dit jaar worden nog netjes voortgezet. Voor Ordina moet deze klap dus nog komen. Zoals al vaker beschreven zal het besparen op salarissen de waardevolle werknemer weg jagen. Dus...nog een jaar met 20-30% omzetverlies en een paar onderdelen verkopen zal Ordina reduceren tot een kleine speler (met de traagheid van een grote speler).

De Belastingdienst is al lang begonnen met reductie van de inhuur. En dat was best een goede klant voor Ordina. Als je veel leegloop hebt en ook nog eens tarieven die onder druk staan dan loopt je geld snel weg. Deels ook te wijten aan de overheden die collectief brieven gingen sturen om de tarieven 15% of meer te drukken, zonder daar bijvoorbeeld garanties op langere afname tegenover te zetten. Daarmee wordt in feite de detacheringsmarkt stukgemaakt. Aan de andere kant weet iedereen dat detachering conjunctuurgevoelig is. Dit is niet de eerste dip. Je moet dan een strategische reserve aanleggen in goede tijden. Dat doet echter niemand want men wil winstcijfers presenteren en aandeelhouders willen resultaat. En die aandeelhouders hebben niet altijd belang bij continuiteit, want ze kunnen hun aandelen altijd net op tijd dumpen. Ordina zit in een lastige positie net als andere grote dienstverleners.

Ik moet zeggen dat ik dit nieuws als oud ordina medewerker met veel interesse lees. In de tijd dat ik bij Ordina werkte was ik al verbaasd dat met dit beleid naar medewerkers het Ordina uiteindelijk niet tegen zou gaan werken. Mensen hollen het pand uit alleen en alleen maar omdat het management in toren A mijlen ver verwijderd is van de mensen die de projecten bemensen. We roepen dat we 1 grote familie zijn die de schouders er onder moeten zetten maar feitelijk zijn het tientallen mini bv'tjes die liever onder eigen rekening aan de slag zouden gaan. Jammer dat zo'n "Hollands" bedrijf de boel niet bij elkaar weet te houden. Enorm veel werkplezier binnen het team maar god wat lastig dat we met het manegement van Ordina rekening moeten houden...

Lees de artikelen op FD.nl zou ik zeggen.Ordina staat al een jaar in de verkoop maar er is nog niemand echt geinteresseerd.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-24T11:15:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.