Veel Nederlandse web-bedrijven gaan internationaal

Nederlandse webwinkels en technologiebedrijven zijn dit jaar opvallend actief met uitbreiden naar het buitenland. Online postorderaar Futurumshop heeft een vestiging in Duitsland geopend, het is de tweede markt buiten Nederland waar het actief wordt. Ook Funda, HotSMS, Icemedia, Moniforce en Lexa gingen dit jaar de grens over.

Opvallend veel Nederlandse bedrijven openen dit jaar een buitenlandse vestiging. Vorige week meldde Emerce dat Funda een tweede buitenlands filiaal is gestart. Funda wil marktleider worden in Europa, aldus ceo Marque Joosten in een interview in Emerce magazine (mei-nummer). In september startte de site in Polen, nu voegt het daar een vestiging in Ierland aan toe. Uitbreiding naar Frankrijk staat ook op de agenda, via een overname of een samenwerking, aldus Joosten.

Online sport & vrijetijdswinkel Futurumshop ging in 2000 van start. Het richt zich op trendy sportartikelen in de outdoor-, fiets- en navigatiemarkt. Tweeënhalf jaar geleden was er de eerste uitbreiding van Futurumshop naar het buitenland, het startte in Frankrijk. De vestiging begint daar nu succesvol te worden, aldus Harmen van der Meulen, manager bij Futurumshop. “In de lijn van dit succes past een extra uitbreiding van het afzetgebied via een nieuwe, buitenlandse vestiging.”

SMS-marketingbedrijf HotSMS breidde vorige week de activiteiten uit naar Belgie, overigens zonder daar een vestiging te openen. HotSMS zal er de gratis sms-dienst zoals het die in Nederland al vijf jaar aanbiedt, ook zal het Belgische klanten zoeken voor het mobiele marketing platform dat het heeft ontwikkeld.

Marketingbureau Icemedia startte in februari samen met Boomerang Medien een Duitse joint-venture. Icemedia is met name bekend is van de gesponsorde visitekaartjes Icecards, het bedrijf is verder actief met mobile marketing en viral marketing. Volgens Boomerang zullen de producten van Icemedia aanspreken in Duitsland omdat ze ‘innovatief en effectief’ zijn. Eind februari startte de joint-venture met als eerste klanten Vodafone en Wilkinson, die hun Duitse klanten Icecards willen aanbieden.

Eerder dit jaar maakte ook Moniforce uit Almere (webanalytics) bekend dat het een nieuwe markt wil aanboren in Duitsland. Datingsite Lexa meldde dat het ook start in Frankrijk en Duitsland. Telecomdienstverlener ClubMessage (sms-diensten) breidde in januari uit naar Polen en in dezelfde maand startte online retailer Kortingswinkel.nl startte een samenwerking met eBay in Duitsland. De eerste drie maanden van vorig jaar was er aanzienlijk minder animo voor uitbreiding, getuige het Emerce.nl-archief.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Hallo,

hebben jullie ook cijfers die dit onderbouwen over de web bedrijven? Ik ben zelf namelijk de NL markt aan het analyseren over bedrijven die internationaal zaken doen.

Mischien willen jullie een bron of andere info die je vrij kan doorspelen.

Bij voorbaat dank,

Arend van der Kolk

spring (Global mail)
Marketing

T + 31 20 500 8183
F + 31 20 500 9418

Spring (G3 Worldwide Netherlands BV)
P.O. Box 23269
1100 DT AMSTERDAM
THE NETHERLANDS

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-25T13:45:00.000Z Redactie Computable/Emerce
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.