Nederland ICT wordt omgedoopt in NLdigital

Nederland ICT verandert haar naam per 1 oktober aanstaande in NLdigital. De branchevereniging wil zich breder opstellen. Doel is ook bedrijven aan te spreken die meer toepassingsgericht zijn en hun wortels buiten de ict hebben.

Dit heeft directeur Lotte de Bruijn gisteren na afloop van de algemene ledenvergadering in Scheveningen bekend gemaakt. Verder moet het ledental binnen vijf jaar verdubbelen van zeshonderd naar 1200.

Digitale transformatie is de kern waar het allemaal omdraait. 'Elk bedrijf is een softwarebedrijf,' aldus directeur De Bruijn over de omdoping.

Besmet

De keuze van de nieuwe naam was overigens geen gemakkelijke 'bevalling', zo bleek gisteren tijdens een strandborrel. Direct viel ook kritiek te beluisteren. Peter Keijzer, directeur L&DJ PR, vindt de benaming weinig gelukkig en ook minder in de tijd passen. Geconfronteerd met zijn kritiek zei Lotte de Bruijn dat de benaming NL Tech is geopperd maar na intern overleg afviel.

Volgens haar is tech besmet geworden, vooral sinds in de media koppen verschenen als 'tech is the new tobacco'. Grote techbedrijven als Google en Facebook worden ervan beschuldigd opzettelijk in hun apps foefjes in te bouwen die gebruikers verslaafd maken. Daarom is in plaats van tech maar voor 'digital' gekozen.

Motorkap

Blijft de vraag waarom zo nodig afscheid moest worden genomen van de naam Nederland ICT.  Volgens Ernst-Jan Stigter, voorzitter van de branchevereniging, was de naamswijziging noodzakelijk omdat ict in de ogen van het bestuur te veel de associatie oproept met iets wat onder motorkap gebeurt. Stigter zei dat ict wordt gezien als de monteur. Dat imago past volgens hem niet bij de nieuwe richting die zijn belangenclub wil ingaan. De nieuwe naam sluit beter aan bij de transformatie van ict naar digitaal.

'We willen elke organisatie aanspreken die zich bezig houdt met digitale transformatie,' zei Stigter. 'We willen het aanspreekpunt worden voor kennis, deskundigheid en netwerk.' NLdigital wil ook het voortouw nemen in maatschappelijke discussies, bijvoorbeeld over de ethische kanten van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai).

Verdubbeling

"We moeten als organisatie meer vuist kunnen maken"

Verder moet ook praktische hulp worden geboden. Een eerste voorbeeld is de tool die de belangenvereniging heeft ontwikkeld waarmee bedrijven en instellingen kunnen zien of ze GDPR-compliant zijn. 'De Autoriteit Persoonsgegevens heeft deze tool goedgekeurd. We zijn de eerste in Nederland die zoiets hebben gemaakt,' stelt Stigter trots.

Hij zet in op een verdubbeling van het ledental om als organisatie meer vuist te kunnen maken. 'We kunnen dan de digitale grondstof voor een duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling leveren,' aldus de voorzitter. Met een grotere organisatie en meer staf vallen de belangen van de digitale sector ook beter te behartigen. Meer wordt de dialoog met de politiek en de maatschappij gezocht. Ook op regeerakkoorden wil men meer invloed hebben. 'Dit gebeurt nu onvoldoende,' aldus Stigter.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

"omdat ict in de ogen van het bestuur te veel de associatie oproept met iets wat onder motorkap gebeurt."

Eh, wat is daar precies mis mee? Een branchevereniging roept bij mij (techneut) associaties op met een netwerkclubje voor ICT managers en beginnende kartelvorming. Het is net zo'n anachronistisch iets als een vakbond.

@KJ: gelukkig snappen we allemaal precies wat met

"We willen elke organisatie aanspreken die zich bezig houdt met digitale transformatie"

bedoeld wordt en gaat dat tot veel meer nieuwe leden leiden

KJ,
Nederland ICT is een vereniging, de vraag is echter of de opkomst bij ledenvergaderingen representatief is om een voortrekkersrol in de maatschappelijke discussie op te gaan eisen. Ledenaantallen zijn bij de gemiddelde vereniging nietszeggend over de zeggenschap doordat meestal nog geen 10% van de leden opkomt dagen bij ledenvergaderingen. Ik heb daarom dus mijn twijfels over 'gemeten' democratische gehalte van lobbyclubs zoals NLdigitaal aangaande het op de agenda plaatsen van maatschappelijke discussies.

Lotte de Bruijn schreef een paar jaar geleden over het belang van transparantie onder de motorkap toen - na een parlementaire onderzoek - bleek dat veel (bestuurs)leden van Nederland ICT het niet zo nauw namen met integriteit binnen aaanbestedingsopdrachten van de overheid. Nederland ICT kwam toen met statutaire wijzigingen en een nieuwe gedragscode maar de interne tuchtrechtspraak laat nogal altijd teveel vrijheden, het college van toezicht is niet echt onafhankelijk. Ik ben een juridische regelneuker maar artikel 26 van de statuten kent enige tegenstrijdigheid welke zo veelzeggend is voor de integriteit van NLdigitaal.

@Ewout Dekkinga | 29 juni 2019 23:47
Artikels 4,5 en 6 zijn ook bijzonder vrijblijvend opgesteld:

4.Het lidbedrijf is zich bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om verantwoord en duurzaam te ondernemen.
5.Het lidbedrijf is zich bewust dat het direct of indirect verzoeken om, aanbieden of aannemen van steekpenningen in elke vorm onacceptabel is.
6.Het lidbedrijf is zich bewust dat het maken van door de wet verboden concurrentiebeperkende afspraken ten strengste verboden is.

"zich bewust zijn" van iets impliceert niet dat je daadwerkelijk integer optreedt.

Nederland ICT is toch gewoon het lobby clubje van de grote ICT bedrijven in ons land? En ja, de top van bestuurlijk Nederland is een grote incestueuze kliek en dan is het logisch dat Nederland ICT zich soortgelijk gedraagt.
Persoonlijk ben ik weinig onder de indruk van de inspanning van Nederland ICT want volgens mij dragen ze meer bij aan de negatieve beeldvorming van ICT in Nederland. Heb ze bijvoorbeeld nog nooit gehoord over bijv. dat de overheid 4Mjrd per jaar in de sloot gooit qua ICT projecten. Want tsja, daar leven hun leden van.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-06-28T07:00:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.