Ict-bedrijven tegen steeds hogere prijs verkocht

Investering

Ict-bedrijven zijn gewilde overnameobjecten voor investeerders en ondernemers. Er zijn weinig sectoren waarin de verhouding tussen het acquisitiebedrag en de bedrijfswinst zoveel stijgt als in de ict. De digitalisering van de samenleving is hiervoor de belangrijkste reden. Dat concludeert overname-adviesbureau Match Plan Fusies en Overnames na onderzoek.

Er wordt steeds meer geld neergelegd voor ict-bedrijven. Uit het onderzoek van Match Plan blijkt dat gegadigden in 2021 gemiddeld 6,5 maal de ebitda van een bedrijf betaalden om het eigendom te verwerven. De ebitda van een onderneming is de operationele winst vóór de aftrek van belastingen, rentekosten en afschrijvingen. In 2015 bedroeg deze factor 5,7. In de meeste andere sectoren nam de factor de afgelopen jaren minder toe of zelfs af.

Digitalisering

"De sector is een interessante markt voor strategische partijen en investeerders"

Dat voor ict-ondernemingen al jarenlang relatief veel wordt neergeteld, heeft volgens de onderzoekers te maken met de digitalisering van de samenleving. Die is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt, met zowel winkelen, werken en zelfs leren tegenwoordig digitaal. Deze trend zorgt voor veel werk voor softwareontwikkelaars, hostingbedrijven, ict-adviesbedrijven en ict-beveiligers.

‘De onmisbaarheid van it-bedrijven voor de samenleving en de alsmaar groeiende digitalisering, maakt dat de sector een interessante markt is voor zowel strategische partijen als investeerders, waardoor de vraag en dus ook de prijs van dit soort bedrijven stijgt’, stelt Lucas Troelstra van Match Plan. Volgens hem is er bovendien veel kapitaal voorhanden en zijn de rentes historisch laag. Hierdoor zouden investeerders en strategische partijen meer dan ooit zoeken naar nieuwe investeringsmogelijkheden. De ict-sector heeft zijn bestendigheid in de coronacrisis bewezen, zegt Troelstra.

De waarde van een bedrijf laat zich niet alleen bepalen door de hierboven beschreven ebitda-factor. Er zijn tal van interne en externe factoren die bijdragen aan de waarde van een bedrijf, zoals de kwaliteit en professionaliteit van het verkoopproces.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-01-07T17:21:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.