ICT-personeel ABN Amro boos over IBM-deal

IBM wil de helpdeskfuncties van ABN Amro na overname naar zijn Zuid-Afrikaanse vestiging overhevelen. De betrokken 140 bankautomatiseerders waren hiervan niet op de hoogte en reageerden ontzet.

De plannen van IBM kwamen naar voren in een vorig week gehouden vakbondsoverleg met ABN Amro over het maken van aanvullende afspraken rond de bestaande terugkeergarantie.

 

Volgens Huug Gorter, bestuurder van FNV Bondgenoten, meldde de bank in het overleg dat, als de uitbestedingsovereenkomst met IBM aangaande het infrastructuurbeheer definitief is, de automatiseerder het plan heeft om de helpdeskwerkzaamheden intern te offshoren naar een vestiging in Zuid-Afrika. “Dit past in een grotere reorganisatie van IBM om helpdeskwerk in Zuid-Afrika te bundelen.”

De 140 medewerkers van ABN Amro die dit werk momenteel uitvoeren, leefden nog in de veronderstelling dat zij met behoud van hun baan naar IBM konden overstappen. Na woedende reacties over het niet in kennis stellen van de plannen van Big Blue heeft het ict-management van de bank het personeel inmiddels ingelicht. “De bank gaat er vanuit dat er voor passend werk gezorgd wordt, maar daarover heeft IBM zich nog niet uitgelaten. Ik kan me goed voorstellen dat het personeel zich zorgen maakt.”

Vakbond De Unie dringt er bij de ondernemingsraad van ICT ABN Amro en de directie op aan betere afspraken te maken over ‘doorshoringsplannen’ die snel volgen op uitbestedingscontracten.

De bonden en ABN Amro kwamen in hun overleg overeen dat de individuele terugkeergarantie voor uitbestede automatiseerders (precies twee jaar na de transactiedatum) ook geldt voor de zogeheten ‘vierde werkgever’, bijvoorbeeld als de betreffende automatiseerder of divisie in andere handen valt.

 

“Alleen”, benadrukt Gorter, “deze afspraak geldt nog niet voor het geval er bij een overnemende werkgever, zoals IBM, binnen twee jaar doorsourcing of doorshoring van it-werkzaamheden plaatsvindt. Daarover moet nog overleg plaatsvinden.”

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Hoezo boos......!
Het zijn niet alleen mensen van de helpdesk, ook de operators op de brug (operations room) worden de dupe van dit asociale beleid. Deze plannen bleken al maanden bekend te zijn bij ibm en de bank en uiteindelijk eerst naar de bonden geventileerd te zijn. Het personeel heeft vervolgens van de bonden te horen gekregen wat er met hun ging gebeuren. Het management had niet eens het fatsoen om eerst het eigen personeel in te lichten. Dit zegt toch iets over de normen, waarden en integriteit welke het personeel hoog in het vaandel moet hebben maar waar het hogere management erg onzorgvuldig mee omgaat.
Wanneer worden de Raad van bestuur leden aangepakt die iedere keer hun eigen doelstellinggen niet halen en overname op overname zien mislukken!!!!!

Het erge is dat het personeel er achter is gekomen doordat iemand zich tijdens presentatie versprak. Anders was het balletje nog niet gaan rollen.

Normen en waarden?
Het gaat het om de knikkers.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-08-18T11:48:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.