Managed hosting door True

'Eerste uur cruciaal bij dataverlies'

Dit artikel delen:

Het merendeel van vermijdbare gegevensbeschadiging gebeurt in de eerste zestig minuten na een storing. Gebruikers proberen dan vaak de behuizing te openen, verwijderen hardware op een onveilige manier of knoeien met kleine, maar essentiële componenten.

Het merendeel van vermijdbare gegevensbeschadiging gebeurt in de eerste zestig minuten na een storing. Gebruikers proberen dan vaak de behuizing te openen, verwijderen hardware op een onveilige manier of knoeien met kleine, maar essentiële componenten. Dit zegt data recovery-specialist Kroll Ontrack. In een groot aantal gevallen kan deze ‘doe-het-zelf recovery' fataal zijn en cruciale data onherstelbaar beschadigen. Dit kan bedrijven duur komen te staan als gekeken wordt naar de verloren inkomsten en de manuren die zijn besteed aan het repliceren van informatie, vooropgesteld dat dit nog mogelijk is.

De specialisten van Kroll Ontrack hebben deze periode omgedoopt tot het ‘gouden uur'. Deze tijdspanne is vooral belangrijk omdat het de kans op het succesvol herstellen kan maken of breken. Het gebeurt vaak dat mensen in paniek raken en de schade proberen te beperken in plaats van dat ze logisch nadenken. De data recovery-experts van Kroll Ontrack hebben daarom enkele tips op een rijtje gezet die de recovery van verloren gewaande data optimaliseren.

Tips

- Verander niets aan de huidige situatie: stop met werken en zet het apparaat uit. Schrijf geen data weg en installeer geen software op een systeem waarvan data moet worden hersteld.

- Bepaal het type schade: bepaal of het gaat om fysieke schade (gekenmerkt door klikkende, krassende of tikkende geluiden), brand- of waterschade of logische schade (gebruikers zien berichten als ‘No OS found' of ‘Corrupt Volume' op hun scherm verschijnen). Bij een fysieke beschadiging mag het medium niet meer opgestart worden en ook schudden, openmaken en schoonmaken worden niet aangeraden. Maak bij brand- of waterschade een situatieoverzicht: label en registreer ieder systeem en de eigenaar ervan. Zet het medium niet in een ijskast om af te koelen of juist op de verwarming om te drogen. Breng het nat naar een laboratorium. Bij een logische schade is het raadzaam geen programma's als CHKDSK, fcsk of VRepair te draaien aangezien een fysieke beschadiging vaak de onderliggende oorzaak is.

- Bepaal de waarde van de data: inventariseer of er back-ups gemaakt zijn en hoe snel de data weer actief moet zijn.

- Bepaal een oplossingsstrategie en het herstelplan: werk bij logische schade altijd met een kopie. Maak met de juiste tools een bit-voor-bit image of schakel hiervoor een data recovery-bedrijf in. Bij fysieke schade wordt het laatste sowieso aangeraden.

- Geef niet op: laat de moed niet zakken voordat een professioneel data-herstelbedrijf in de arm is genomen. Het is verrassend wat er vaak nog terug te halen is na een crash.

Data recovery

Bepaal hoe waardevol de informatie is die de gegevensdrager bevat voor jezelf en de organisatie. Neem dan de afgewogen beslissing of het het beste is om het apparaat te versturen voor herstel of dat het beter is om specialistische tools te downloaden die de beste kans op succes bieden. Dit zegt Jaap Jan Visser, country manager Nederland bij Kroll Ontrack. Hij vervogt: "Een bedrijf kan het data recovery-proces eenvoudig optimaliseren en versnellen wanneer het een oplossingsstrategie opneemt in zijn business continuity plan. Door hierin de contactgegevens van een data recovery-specialist op te nemen, heeft iedere werknemer eenvoudig toegang tot professionele kennis en gaat er zo min mogelijk data verloren."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ja, of je zorgt ervoor dat het personeel geen data opslaat op hun PC'tjes, maar gewoon op een netwerkschijf.

Deze dagelijks back-uppen en tapes offsite bewaren. Niks geen gedoe met recovery van schijfjes na fysieke schade.

Ja, OF gewoon de schijf niet open maken! Je hebt er niks te zoeken en repareren lijkt me met de hand onmogelijk.

Dit is wel erg voor eigen parochie preken, "Datarecovery specialist vind dat datarecovery door datarecovery specialisten gedaan moet worden."

Prachtig stukje reclame. Als dit een ECHT artikel was geweest had er bij de tips om dataverlies te voorkomen iets gestaan over hard- en software mirroring, RAID en back-up.

@Bart: Die 'advertorials' (zoals men dit ook wel noemt) in de Computable beginnen me ook steeds meer de keel uit te hangen...

Ik meld me bij deze maar af van de Computable-nieuwsbrief, ik krijg al genoeg spam binnen.

Wij van WC eend adviseren WC eend.

Ook netwerkschijven kunnen stuk. en back-ups van tapes e.d. blijken dan vaak toch niet echt bruikbaar.
Test dus of de back-ups het wel doen...

@Johan: Advertorials zouden nog wel meevallen als ze ook als dusdanig zouden worden aangeduid. Voor zover ik het zo snel zie lijkt dit een nieuwsbericht van de redactie van Computable te zijn, ondanks de commerciele boodschap die zich tussen de regels door manifesteert.

@ Petra:

goede back-up is zeker belangrijk:
- VSS op je server aanzetten.
- goede raid configuratie (liefst een SAN)
- dagelijkse back-up offsite.
- strucutreel back-ups testen
- bij zeer hoge beschikbaarheid zelfs dubbel uitvoeren over 2 lokaties

Alles is mogelijk, maar men moet er over nadenken en goed testen. Vaak kom je na een major crash er achter dat je het jaren fout hebt gedaan.

Dit soort artikelen (advertorials) zou eigenlijk een disclaimer moeten bevatten, waarin gewaarschuwd, dat niet ingestaan kan worden voor 100% waarheidsgetrouwheid.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2009-04-23T10:00:00.000Z Witold Kepinski
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.