'Herstellen van verloren gegevens is stressvol'

Dit artikel delen:

Bijna de helft van alle ict-managers vreest het vooruitzicht om gegevens te moeten herstellen naar aanleiding van een virusaanval of een storing op een vaste schijf. Zij beschouwen deze taak als ‘stressvol’ tot ‘uiterst stressvol’. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Vanson Bourne dat onder ondernemingen uit het Europese midden- en kleinbedrijf werd uitgevoerd.

De steekproef omvatte 600 bedrijven in het mkb- en midmarketsegment (250 tot 1000 werknemers) in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Nederlandse bedrijven werden niet bij het onderzoek betrokken. De respondenten waren binnen hun organisatie verantwoordelijk voor de ict.

Volgens de onderzoeksresultaten is de stress vooral te wijten aan de slechte back-up- en herstelpraktijken die sommige bedrijven er momenteel op nahouden en de potentiële gevolgen van gegevensverlies voor de bedrijfsproductiviteit en omzet. Het onderzoek werd in oktober 2009 in opdracht van leverancier Acronis uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne.

Zonder paspoort

Het bureau onderzocht de stressniveaus die ict-managers ondervinden in verband met disaster recovery-processen. Uit het onderzoek blijkt dat de zorg voor de bescherming van de gegevens van de directeur één van de belangrijkste bronnen van stress vormt.

29 procent  van de respondenten gaf aan dat de stress die gepaard gaat met het verlies van de gegevens van de directeur, overeenkomt met de stress die zij ondervinden wanneer ze op vakantie gaan en zonder paspoort op het vliegveld aankomen. Nog eens 29 procent gaf aan dat het deze ervaring qua stressniveau gelijk staat aan het te laat komen voor een sollicitatiegesprek.

Processen

Gevraagd naar de persoon van wie ze de meeste druk ondervinden om gegevens te herstellen, gaf 59 procent aan druk te ondervinden van hun directeur of manager. Een kwart van de ict-managers gaf aan dat de grootste druk van zichzelf afkomstig was. Volgens het onderzoek zijn de managers goed op de hoogte van het belang van back-up- en herstelprocedures, maar beschikken ze vaak niet over de juiste processen om volledig op hun disaster recovery-procedures te kunnen vertrouwen. Dit leidt tot hoge stressniveaus binnen de it-organisaties van bedrijven.

De meerderheid (72 procent) van de ondervraagde bedrijven blijkt nog altijd een eindedaags back-upstrategie te hanteren. Een conclusie is dat één op de tien bedrijven hooguit één keer per week een back-up van hun gegevens maakt. Een minderheid maakt om het uur een back-up van hun bedrijfsgegevens. Als gevolg van dergelijke gebrekkige back-upstrategieën lopen bedrijven het risico om dagen werk te verliezen in het geval van een storing binnen één van hun systemen, hetgeen resulteert in productiviteits- en omzetverlies, aldus Vanson Bourne.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Bij goede back-up en recovery processen dient dat geen probleem te zijn. Zeker wanneer ook regelmatig recoverytesten worden uitgevoerd worden. Dit laatste wordt nogal eens vergeten

Backup/restore is het meest essentiële van IT! Daar begint het vak mee! Net als bij opereren het overleven van de patiënt! Waar hebben we het over? Als men dit niet beheerst moet men het vak IT niet binnentreden!

Hoe kan je recovery testen? Als het mislukt zijn je actuele bestanden onbruikbaar. En herstellen met een backup lukt dus niet ...

Backup-restore is al sinds het begin van de IT een voortdurende uitdaging die té vaak wordt onderschat.
Vaak is het een sluitpost vooral in het midden en mbk segment.Grotere bedrijven hebben het doorgaans wel goedgeregeld maar besteden daar ook veel tijd en geld aan. Recovery testen dienen daar een onderdeel van te zijn, zoals Pieter terecht opmerkte.
Overigens zet ik altijd een vraagteken bij de uitkomst van onderzoeken die in opdracht van een belanghebbende (leverancier) zijn uitgevoerd.
Gert Brouwer Brouwer Storage Consultancy

PimV, voor het testen van recovery, maar ook van fixes en andere zaken dien je over een testomgeving te beschikken die gescheiden is van de productieomgeving.

Voor de hand liggend voor het beschermen van gegevens is het maken van een kopie, "backup". Wat hierbij van belang, is dat op elk moment zowel de backup als het origineel beschikbaar moeten zijn. Zelf maak ik gebruik van de online backup methode van PerfectBackup. Dat werkt prima. PerfectBackup bewaart namelijk meerdere versies van uw data die op elk gewenst moment en vanaf elk willekeurige browser kan restoren. Door gebruik te maken van continues data protection worden mijn gegevens direct gebackupt.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-01T10:35:00.000Z Witold Kepinski
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.