'Onterecht vertrouwen in back-up procedure'

Dit artikel delen:

Bedrijven vertrouwen onterecht op hun back-up procedure, zo meent distributeur Portland Europe. Dat komt doordat de it-infrastructuur van ondernemingen steeds complexer wordt, waardoor de traditionele benadering van back-up niet meer volstaat. Portland biedt tien tips voor betere voorbereiding op calamiteiten.

Vrijwel alle organisaties krijgen weleens te maken met een hardware- of menselijke fout waardoor zij zijn aangewezen op de back-up van hun bedrijfsgegevens, aldus Portland. De it-infrastructuur van ondernemingen wordt echter steeds complexer, waardoor de traditionele benadering van back-up niet meer volstaat. Er wordt steeds vaker gewerkt met een mix van virtuele systemen, verschillende databases en instellingen die onderling verbonden zijn. Om de individuele bestanden en de systemen tijdig te kunnen herstellen, is er meer nodig dan een back-up van de gegevens. Portland Europe adviseert organisaties om een procedure op te stellen voor zowel back-up als herstel van bedrijfskritische systemen. Door deze procedures regelmatig te testen, wordt voorkomen dat de organisatie voor verrassingen komt te staan wanneer zich een incident voordoet.

Tien vragen

Automatisering is een cruciaal onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Dit betekent dat wanneer de systemen lange tijd buiten werking zijn de schade behoorlijk kan oplopen. De productie komt stil te liggen, leveringen worden vertraagd, afspraken met de klant kunnen niet worden nageleefd en het imago van de onderneming kan worden geschaad. Uiteraard zijn deze risico's nooit volledig uit te sluiten, maar zij kunnen wel worden beperkt. Voor het ontwikkelen van een veilige back-up en herstelprocedure, moeten de volgende vragen regelmatig worden doorgenomen:

1. Wat is de impact die het uitvallen van systemen heeft op de bedrijfsprocessen?
2. Hoe wordt er omgegaan met back-up en gedeeltelijk of volledig herstel?
3. Kan de huidige back-up voorziening een geautomatiseerd systeemherstel uitvoeren?
4. Ben je tevreden over de snelheid van het systeemherstel?
5. Als de hardware het begeeft, kan je dan vlot herstellen naar een andere machine?
6. Hoe migreer je systemen tussen fysieke en virtuele omgevingen?
7. Heb je overwogen om datadeduplicatie in jouw infrastructuur in te zetten om opslagcapaciteit en -kosten te beperken?
8. Kan je het back-up en herstelproces centraal beheren?
9. Hoe beheer je de back-up en het herstel voor remote gebruikers?
10. Hoe krijg je managementinformatie vanuit jouw back-up en herstelprocessen om op basis daarvan operationele beslissingen te kunnen nemen?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een deel van het hier beschreven probleem is het feit dat in de ICT sector het veiligstellen van informatie altijd als 'backup' benoemd wordt. We moeten veel meer tussen de oren krijgen dat dataherstel het probleem is. En dan is het maken van een backup 1 van de middelen. Maar bij analyse hoe je herstelt kom je er ook achter dat er een procedure moet zijn, een testplan, capabele mensen, een infrastructuur, voldoende tijd etc.

De focus op 'backup' als probleem is volkomen onjuist. Herstel is het probleem en backup een middel.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-15T08:36:00.000Z Witold Kepinski
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.