Managed hosting door True

HDD-fabrikanten schroeven massaal garantie terug

 

Fabrikanten van hard disk drives (hdd's) schroeven massaal de garantie terug van vijf naar één jaar. Zij zien zich hiertoe genoodzaakt omdat de kwaliteit van de harde schijven achteruit is gegaan na de overstromingen eind 2011 in Thailand. Doordat lokale hdd-fabrikanten nauwelijks of geen kwalitatief goede schijfeenheden kunnen produceren, is er wereldwijd een grijze markt op gang gekomen. Deze grijze harde schijven zijn kwalitatief beduidend minder.

Volgens Stellar Data Recovery, specialist op het gebied van dataherstel, is dit voor de ict-sector een buitengewoon slechte ontwikkeling en pakt dit uiteindelijk negatief uit voor de gebruiker. Chief operations officer Kees Jan Meerman ziet de bui al hangen: ‘Gebruikers gaan van deze ontwikkeling vroeg of laat last krijgen. Als fabrikanten menen op deze manier veel kosten te kunnen besparen, geeft dat aan dat hdd's vaak defecten vertonen.'

Gevolgen

De overstromingen in Thailand hebben verstrekkende gevolgen voor veel bedrijven over de hele wereld. Zo draaide AMD hierdoor verlies in het vierde kwartaal van 2011, vielen de recordcijfers van Intel over 2011 lager uit, stelde Gartner de verwachte ict-uitgaven voor 2012 naar beneden bij, moest Acer de prijzen van zijn pc's verhogen en verhoogden NetApp en EMC de prijzen van harde schijven. Dell verhoogde zijn prijzen niet, ondanks dat het tekort aan harde schijven de omzet van het bedrijf beïnvloedde. IDC verwacht dat het tekort aan harde schijven door de Thaise overstromingen tot in 2013 voelbaar zal blijven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4375971). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Een harde schijf (of SSD) met je gevoelige data heeft juist LANGERE garantie nodig i.p.v. kortere garantie. Zeker als dat mogelijk is voor een tientje ofzo meer per harddisk (dat is natuurlijk wel even de vraag).

Proef ik kartelvorming met de hdd garantie termijnen?
of het achterwege laten van kwaliteitstesten tbv lagere kostpijs?

Duw(tje) in de rug voor cloudstorage...

Werkt cloudstorage dan niet met HDD's?

Duw(tje) in de rug voor cloudstorage...

ja, en daar wordt het met een krijtje op een bord gescheven.....

Duw in de rug voor solid state drives (SSD).

opties genoeg voor de wateroverflow:
geintegreerde datacompressie
SSD's want die komen elders vandaan
toch maar eens de bittenbak saneren, (ontdubbeling, versie beheerSing) scheelt daarna ook performance



storage techniek wordt ingewikkelder/risicovoller/lastiger vanwege die hogere kans op uitval per harddisk.
Dat wordt dus eerder uitbesteed als specialisme.
Goed voor cloud dus.

Duw in de rug voor Backup & Recovery fabrikanten die Hardware onafhankelijk kunnen restoren en ook nog eens ook Cloud Opslag leveren.

Welke leveranciers schroeven de garantie omlaag zou ik willen weten?

Er bestond altijd al een flink verschil in garantie tussen de typen disken. 1 jaar voor de grote SATA schijven, 3 tot 5 jaar voor de enterprise schijven.

Uit Thailand komen/kwamen met name de SATA schijven waarop dus meestal maar 1 jaar garantie zat. Op grijze markt harde schijven is het zeer afhankelijk van de leverancier of er überhaupt aanspraak gemaakt kan worden op garantie.

Sowieso is het verstandig om een back-up strategie te hebben. Een prima start is 3-2-1. 3 kopiën van de data, op 2 lokaties, waarvan 1 buiten de deur. Cloud kan daarvan deel uitmaken.

Kortere garantie op hdd's omdat de fabrikant zijn lokale fabrieken niet op orde kan houden na iets teveel water? Dan was er fundamenteel al iets fout in die lage lonen fabriekjes lijkt me. Of daar kwamen sowieso al inferieure disks vandaan en dan worden nu ook de beter geproduceerde disks qua garantie afgewaardeerd. Het klinkt me iets teveel als een verzonnen argument om (garantie)kosten te besparen.

Tijd voor een herziening van de dataopslag strategieen:
- niet alleen compressie en alles op de backup, maar ook
- redundantie verwijderen
- informatie koppelen aan een houdbaarheidsdatum
- en selectief informatie verwijderen

Ik vraag me altijd af, wat kun je nu precies met garantie op een harde schijf? Welke garantie dan? Dat je "gratis" een nieuwe schijf krijgt als je de oude kapotte inlevert?

Heb er al eerder een post over geschreven, maar als er 1 ding is wat ik niet doe is een "kapotte" harde schijf inleveren. Jij kunt je data niet meer benaderen, maar god mag weten wie het naderhand nog wel kan. 1 keer een externe "nieuwe" harde schijf gekocht waar data van iemand anders op stond en toen was dit mij volstrekt duidelijk.

In mijn ogen kun je dus weinig met garantie. Ik snap dan ook niet dat garantie periodes worden teruggeschroefd, zijn er dan zoveel mensen die toch met een harde schijf teruggaan?

Zakelijk is een harde schijf vaak onderdeel van een RAID set, dan is de kans dat iemand anders per ongeluk data aantreft niet groot. (zolang het geen RAID 0 of 1 is natuurlijk).

Veel A-merk leveranciers leveren ook DMR (Defective Media Retention) garantie. Die is wel eens waar iets duurder, maar dan hoeft je jouw defecte HDD niet retour te sturen. Bij sommige bedrijven waar het bijvoorbeeld gaat om patiëntegegevens is dit ook wel een vereiste.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×