Managed hosting door True

Western Digital haalt hard uit naar Stellar Data

Fabrikant hekelt uitlatingen over hdd-garanties

 

Leverancier van harde schijven Western Digital is boos op datarecovery-specialist Stellar Data. Deze liet zich onlangs kritisch uit over de afnemende kwaliteit van hard disk drives (hdd) en de garanties die massaal door fabrikanten zouden worden teruggeschroefd. In een open brief haalt Western Digital nu hard naar Stellar Data uit.

‘Western Digital heeft de garantie op harde schijven niet teruggebracht naar één jaar', zegt hoofd pr voor emea en India Daniel Mauerhofer van Western Digital Duitsland. ‘Wij hebben alleen de garantie op onze gangbare consumentenschijven van drie naar twee jaar teruggebracht. Voor alle overige schijven geldt nog steeds een garantie van vijf jaar.'

Herstel nog niet afgerond

Mauerhofer hekelt de opmerkingen van Kees Jan Meerman, coo bij Stellar Data Recovery in Utrecht, dat de slechte kwaliteit van hdd's te wijten is aan de tragische gebeurtenissen in Thailand. ‘Dit is onacceptabel voor een bedrijf met uw reputatie', staat te lezen in de open brief. ‘Wij hebben tijdens de crisis en de overstromingen alle Thaise medewerkers op de loonlijst gehouden. Duizenden hebben zich bezig gehouden met het herstel van onze productiefaciliteiten. Om aan de vraag te voldoen scheurden wij bijna uit ons productiejasje. Wij zijn uiterst zorgvuldig bezig om onze fabrieken te herstellen, maar dit proces is nog niet afgerond.'

Vervuiling productieruimtes

Western Digital wijst erop dat harde schijven zeer geavanceerde apparaten zijn waar de techniek zit ingebakken op slecht enkele nanometers. Vervuiling kan funest voor hdd's zijn en daarom moeten productieruimtes schoon zijn. Mauerhofer claimt dat dergelijke ruimtes minder dan honderd deeltjes vervuiling per kubieke meter lucht mogen bevatten. Een gemiddeld kantoorgebouw heeft ongeveer één miljoen deeltjes vervuiling in dezelfde luchteenheid.

Door deze strikte regels met betrekking tot de schoonheid van de lucht zijn hdd-fabrikanten verplicht zich opnieuw te kwalificeren voor vele componenten. Mauerhofer: ‘Dit proces omvat audits, tooling en testen, en neemt minimaal weken en soms zelfs wel maanden in beslag. Toch hebben wij niet hoeven snijden in onze organisatie en hebben wij geen concessies gedaan voor wat betreft de kwaliteit om ons herstel te versnellen.'

Investeren in productontwikkeling

De gepikeerde marketingmanager verwijst ook nog naar zijn ceo John Coyne. Die zei tijdens de bekendmaking van de financiële resultaten dat Western Digital tijdens de herstelperiode na de overstromingen zich is blijven richten op productontwikkeling en daar ook geld in heeft geïnvesteerd om nieuwe producten te kunnen leveren.

Volgens Mauerhofer is Western Digital ‘s werelds meest favoriete merk harde schijf en die positie wil het bedrijf uiteraard houden. ‘Onze mensen hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om het vertrouwen van klanten te winnen', sluit hij af. ‘Die mensen zijn nu verantwoordelijk voor het herstel en zij moeten ervoor zorgen dat onze klanten harde schijven ontvangen waar hun eindgebruikers op kunnen bouwen. Net zoals zij deden voor de overstromingen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4382985). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

WD reageert echter geheel niet op de beschuldiging dat de kwaliteit terugloopt. Dit wordt niet eens ontkent, er wordt alleen gezegd dat ze hard bezig zijn met herstel werkzaamheden.

Dat impliceert indirect dat WD misschien wel 'nattigheid' voelt.

Juist de defensie houding van WD doet ook mij vermoeden dat Stellar Data misschien best wel eens gelijk kan hebben. Expliciet in gaan op je interne processen is een mooi rookgordijn, maar doet de twijfel niet weg nemen.

Al met al is dit een slecht stukje marketing van WD. Modder gooien lost niets op en verslechtert alleen maar.

De enige manier om dit op te lossen is om met keiharde onafhankelijke testresultaten te komen waar uit blijkt dat dit niet zo is. Doen ze dat niet dan zal dit zeker nog een negatief staartje krijgen.

Storm in een glas water? Oké misschien een beetje ongelukkig spreekwoord in dit geval.

Garanties kosten geld. De winstmarges staan onder druk.Consumentengarantie is wettelijk 2 jaar in de EU. 1+1+1 = 3
Dus niet onlogisch dat WD deze garantie terugschroeft naar het wettelijk minimum.

Je kunt het ook omdraaien dat Stellar zijn uitspraak zou moeten onderbouwen? Volgens mij is het nog te vroeg om dit te kunnen concluderen na pas een paar maanden.

Als WD inderdaad nog net zo achter zijn producten staat als voor de overstroming, dan is er toch geen enkele reden om de garantieperiode omlaag te schroeven?
Wat ik tussen de regels door lees is dat WD op zijn "enterprise" producten wél de hoge garanties verleend, maar op de goedkopere consumentenproducten ineens niet meer. Dit doet toch vermoeden dat ze slechter van kwaliteit zijn dan voorheen...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×