KPN schrapt helft van zakelijk aanbod

Nieuwe topman doet in jaarverslag nieuwe bedrijfsstrategie uit de doeken

KPN gaat in de komende drie jaar zijn productportfolio voor zakelijke klanten met vijftig procent terugbrengen. Dit moet leiden tot meer efficiëntie, een betere time-to-market en bovendien meer waarde opleveren. De stappen staan vermeld in het jaarverslag en maken deel uit van de nieuwe strategie, waarbij de ict- en telecomleverancier inzet op een geconvergeerde infrastructuur.

KPN zet in op een geconvergeerde, slimme infrastructuur. Dit doet het door te investeren in zijn glasvezel- en mobiele infrastructuur. Op het gebied van glasvezel wil KPN tegen eind 2021 nog een miljoen huishoudens aansluiten op het netwerk. Voor bedrijven moet de snelheid ook opgeschroefd worden. Zeventig procent van de bedrijfsterreinen moet eind dit jaar gebruikmaken van 100 Mbps.

Daarnaast krijgen de mobiele netwerken in de komende drie jaar een upgrade. Zo moeten deze uitgerust worden met 5G-geschikte (5G ready) apparatuur. Het telecombedrijf heeft inmiddels vier 5G Field Labs geïntroduceerd, waarbij het in samenwerking met klanten en partners de mogelijkheden van 5G verkent. Voorbeelden hiervan zijn  de Johan Cruijff Arena en de openbare weg.

Nieuw begin

Maximo Ibarra

KPN-ceo Maximo Ibarra.

KPN nam in april 2018 na 35 jaar afscheid van topman Eelco Blok. Opvolger Maximo Ibarra heeft een nieuwe strategie voor KPN opgesteld en licht de speerpunten hiervan toe in het jaarverslag (pdf).

De ceo wil KPN positioneren als ‘een toekomstbestendige, hoogwaardige, lean-telecomleverancier met sterke klantrelaties’, voor zowel consumenten als zakelijke klanten. ‘We moeten ervoor zorgen dat KPN efficiënt is en lean opereert, want snelheid is de sleutel tot succes. Door sneller te digitaliseren en te automatiseren, kunnen we de organisatie vereenvoudigen. Dit moet tussen 2019 en 2021 leiden tot een besparing van 350 miljoen euro op de bedrijfskosten (operating expenses, opex).'

Minder omzet en winst

KPN heeft afgelopen jaar 28 procent minder nettowinst en 1,9 procent minder omzet gedraaid dan in 2017. De gehele KPN Group boekte over 2018 een nettowinst van 280 miljoen euro, bij een omzet van bijna 5,64 miljard. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 390 miljoen euro en de omzet 5,75 miljard. Bij KPN Zakelijk bleef de jaaromzet steken op 2,14 miljard euro. Dit bedroeg het jaar daarvoor 2,18 miljard.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Lachwekkend. KPN is een samenraapsel van bijeen gekochte bedrijfjes die allemaal hun eigen administraties en databasejes hebben en daarmee dus volkomen langs elkaar heen werken. Niemand van de diverse afdelingen kan iets, mag iets, ziet iets, weet iets, kan ergens bij, en dus blijven ze je maar bellen en bestoken. Toen wij het laatste contract met de KPN opgezegd hadden zijn we hier met roltoeters en feestmutsen door het gebouw gegaan. Helaas werden we nog maandenlang lastig gevallen - tot heden ten dage aan toe - door callcenterslaven die ons van alles en nog wat trachten te verkopen....

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij KPN

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-02-25T11:59:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.