KPN trekt boetekleed aan na 112-storing in 2019

'Samenloop van verschillende storingen was niet in scenario’s voorzien'

De grote netwerkstoring waardoor vorig jaar alarmnummer 112 urenlang onbereikbaar was, was primair te wijten aan een softwarefout bij KPN. Het telecombedrijf deelt deze conclusie uit het onderzoek van Agentschap Telecom en belooft beterschap.

Op 24 juni 2019 konden burgers ruim drie uur lang geen contact leggen met alarmnummer 112 en servicenummer 0900-8844. De oorzaak was een softwarefout in het routeringssysteem van KPN en gelijktijdige uitval van het 4G-netwerk van het telecombedrijf. Tot overmaat van ramp waren er problemen met de afhandeling van NL-Alert-berichten.

Samenloop

"Software genereerde abusievelijk een zeer groot aantal foutmeldingen"

De samenloop van verschillende storingen was niet in scenario’s voorzien, concluderen de Inspectie Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom na onderzoek. Volgens de onderzoekers hield KPN onvoldoende rekening met de gevolgen van onvoorziene kwetsbaarheden en was er bij de kritieke diensten onvoldoende aandacht voor het waarborgen van robuustheid van wijzigingen. 

KPN erkent dat zijn routeringssysteem de 112-storing heeft veroorzaakt, hoewel het bewuste systeem viervoudig was uitgevoerd. ‘Door een softwarefout en een samenloop van verschillende gebeurtenissen vielen ondanks alle voorzorgsmaatregelen de vier systemen die dag vrijwel gelijktijdig uit’, schrijft het bedrijf. ‘De systemen liepen als het ware ‘vol’ doordat de software abusievelijk een zeer groot aantal foutmeldingen genereerde.’

Vitale dienst

KPN-topman Joost Farwerck betreurt het voorval en belooft beterschap. ‘Nederland moet altijd kunnen rekenen op een vitale dienst als 112. Wij nemen dit heel serieus en hebben maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Ook de aanbevelingen van het Agentschap Telecom nemen we over.’ Inmiddels krijgt 112-verkeer bij KPN extra prioriteit op de afhandeling van het telefonieverkeer, zelfs als het routeringssysteem onbeschikbaar is.

Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid treft volgens de onderzoekers blaam. Het departement mistte regie op communicatie tijdens de storing en wachtte te lang met een landelijke uniforme boodschap over de storing en over de mogelijkheid om noodgevallen te melden bij politiebureaus en brandweerkazernes. Betrokken minister Grapperhaus werkt aan verbetering van de communicatie tijdens bovenregionale en landelijke crises. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Wat moet ik denken bij een zin over het waarborgen van robuustheid van wijzigingen? Als de leverancier adviseert om deze aan te brengen dan moet je wel hele goede argumenten hebben om dat niet te doen, uiteraard getrapt via een testomgeving om de robuustheid van wijzigingen te waarborgen.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-06-26T11:21:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.