Zoekmachines en sociale netwerken hechten een disproportionele waarde aan de meningen van mensen die hun oordeel uiten aan de hand van likes, shares en het plaatsen van links naar online content, zegt Dino Dogan, algemeen directeur van Triberr. 'Maar door te vertrouwen op dit type signalen, negeer je 99 procent van de mensen die geen actie ondernemen. Na de volledige implementatie van Scoutle zullen we weten wat die 99 procent van ons denkt. De mensen die een artikel wél waarderen, maar dit niet willen uiten om welke reden dan ook.'
Oprichter Godfried van Loo ontwikkelde Scoutle als een zelf-lerend netwerk dat blogs, auteurs, consumenten en content analyseert, waardeert en verbindt. De manier waarop Scoutle kwaliteit en viraliteit van content vaststelt, is door de normale acties van mensen te analyseren terwijl ze content consumeren. Bijvoorbeeld, een duizend woorden lang artikel neemt ongeveer vijf minuten in beslag om te lezen, dus wanneer iemand na dertig seconden weer weg is, is daaruit te concluderen dat de content voor die persoon niet relevant is. Dit is volgens Van Loo één van de plus minus honderd datapunten die in de Scoutle-algoritmes zijn verwerkt, in plaats van alleen maar user-generated acties te meten als een like, share of link.
Nu Scoutle is verkocht, voor een niet nader bekendgemaakt bedrag, richt Van Loo zich binnen zijn innovatie lab Yocter meer op concepten die online met de offline wereld verbinden.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: