ACM onderzoekt klachten over glasvezel KPN

Dit artikel delen:
Glasvezel

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start een onderzoek naar de concurrentie op de glasvezelmarkt. Partijen als T-Mobile en branche-organisatie NLconnect klagen dat KPN met name in het buitengebied de concurrentie verstoort. Het bedrijf kiest alleen voor eenvoudige aansluitingen in gemeentekernen en laat de verglazing van meer afgelegen adressen in die plaatsen aan concurrenten. Daarmee kaapt het sneller renderende stukken weg van partijen die ook geld steken in het buitengebied, luidt de kritiek.

Dat meldt het FD, na een gesprek met een ACM-woordvoerder. Het onderzoek naar de concurrentie op de glasvezelmarkt volgt op klachten van T-Mobile en branche-organisatie NLconnect over het gedrag van marktleider KPN.

De ACM onderzoekt of de investeringen in glasvezel in dunner bevolkte gebieden achterblijven. 'Wat wij niet wenselijk zouden vinden is dat er veel geld is voor investeringen en dat er uiteindelijk, omdat partijen elkaar dwarszitten, niet wordt geïnvesteerd en er dus geen ruimte is voor gezonde concurrentie', aldus de woordvoerder tegen het FD.

T-Mobile en NLconnect klagen over de situatie in de Brabantse gemeente Deurne. Daar legt E-Fiber glasvezelkabels, maar zou KPN zich ook hebben gemeld met een glasvezelaanbod. ‘Het dorp lijkt nu twee glasvezelnetten te gaan krijgen, terwijl in een groot deel van het land nog helemaal geen netwerk ligt. Bovendien wil KPN niet de hele gemeente Deurne 'verglazen', maar alleen de kern, waar het aanleggen relatief goedkoop is. In tegenstelling tot E-Fiber gaat KPN de afgelegen percelen in de buitengebieden - waar de aanleg veel kostbaarder is - niet voorzien van supersnel internet’, vat de krant samen.

Reactie KPN

Margreet Hoekstra, directeur juridische zaken van T-Mobile meldt aan het FD: 'Het ligt voor de hand dat het veel bekendere KPN er in Deurne nu met het gros van de klanten vandoor gaat en daarmee trekken ze de businesscase van E-Fiber onderuit. Die blijven met de dure adressen zitten. Op deze manier legt KPN nieuwkomers op de markt plat.'

Volgens T-Mobile zit KPN andere partijen onnodig in de weg terwijl er allerlei gebieden zijn waar ook marktkansen liggen en nog geen andere aanbieders actief zijn.

KPN wijst de kritiek van de hand. 'Er is concurrentie op de markt en dan kun je elkaar tegenkomen. Maar het is niet zo dat wij bewust anderen opzoeken', zegt een woordvoerder tegen FD. 'We hebben onze eigen strategie en daar houden we aan vast.' Hij wijst erop dat voor het buitengebied de investering in glasvezel nu eenmaal hoger is.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

"Margreet Hoekstra, directeur juridische zaken van T-Mobile meldt aan het FD: 'Het ligt voor de hand dat het veel bekendere KPN er in Deurne nu met het gros van de klanten vandoor gaat en daarmee trekken ze de businesscase van E-Fiber onderuit."

Hier heeft ze zeker een punt, hoewel de echte kenners waarschijnlijk al lang geen KPN meer kiezen en adviseren. E-fiber legt een Active Optical Network (AON) aan, terwijl KPN een Passive Optical Network (PON) aanlegt. In de begintijd heeft KPN bij ADSL altijd het argument gebruikt dat je een eigen verbinding (tot de centrale) hebt en geen bandbreedte met je buren hoeft te delen zoals op de kabel het geval is/was. Wat doet het PON glasvezelnetwerk van KPN?....precies, bandbreedte met je buren delen. Kortom, terug in de tijd. KPN levert een 'poor man glasvezelverbinding'.

"De ACM onderzoekt of de investeringen in glasvezel in dunner bevolkte gebieden achterblijven."
Ik hoop dat ze het onderzoek goed uitvoeren. Tot op heden is er nog geen plaats geweest waar twee netten zijn uitgerold. Diverse plaatsen hebben - al dan niet onder druk van de gemeente - ook glasvezel in het buitengebied gekregen. Het achterblijven van het buitengebied zal hierdoor tot op heden wellicht meevallen. Maar met dit gedrag wordt de businesscase voor glasvezel in het buitengebied wel heel dun. ACM zal dus moeten gaan inschatten wat het effect hiervan in de toekomst is. Dat is iets anders dan 'onderzoeken of het achterblijft'.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-19T10:27:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.