Managed hosting door True

Microsoft komt met nieuwe Internet-strategie

Dit artikel delen:

Microsoft zal vandaag naar buiten treden met een nieuwe internetstrategie. De Amerikaanse softwaregigant zal volgens The Wall Street Journal onder meer vertellen over haar plannen om Windows en Office verder te integreren met internet.

Bill Gates en Chief Technology Officer (CTO) Ray Ozzie zullen tijdens een briefing in San Francisco vertellen hoe Microsoft de strijd aan zal gaan met concurrenten als Google en Yahoo. De topmannen zullen naar verwachting onder meer ingaan op het businessmodel van Microsoft, de manier waarop het bedrijf geld verdient.
“Microsoft komt wellicht met een versie van Office die ze beschikbaar stelt via internet zonder dat gebruikers daarvoor moeten betalen. Wel plaatst Microsoft dan advertenties in de vertrouwde Office-omgeving,” aldus analist Rich Sherlund van Goldman Sachs in The Wall Street Journal.

Microsoft wil haar software verder integreren met internet. De merken MSN en Windows zullen daartoe steeds meer onder één ‘Microsoftparaplu’ worden gepresenteerd. Een leidende rol is daarbij weggelegd voor CTO Ray Ozzie, die sinds zes maanden bij Microsoft werkt, na een overname door Microsoft van zijn sofwarebedrijf Groove Networks.

MSN behoort vooralsnog tot de minst succesvolle activiteiten van Microsoft. Vorige week maakte de onderneming van Gates bekend dat de totale omzet in het eerste fiscale kwartaal van 2006 met zes procent was gestegen vergeleken met een jaar eerder. Van 9,19 miljard naar 9,94 miljard dollar. De inkomsten van de MSN-tak staken daar schril tegen af. Die daalden van 588 naar 564 miljoen dollar.

Volgens Goldman Sachs is de omzet van MSN voor 75 procent opgebouwd uit advertentie-inkomsten. De afgelopen jaren stegen die inkomsten telkens met zo’n 20 procent. Maar het laatste kwartaal daalden de advertentie-inkomsten met 4 procent. Tegelijkertijd lieten Google en Yahoo juist sterke groeicijfers zien.
Met de lancering van Adcenter, dat zoekresultaten en advertenties beter aan elkaar moet koppelen, hoopt MSN weer op een stijging van de advertentie-inkomsten. Het product bestaat nu in enkele landen en wordt getest in de Verenigde Staten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.