Facebook schikt privacy-rechtszaak voor 650 miljoen

Facebook

Facebook mag een rechtszaak in de Verenigde Staten voor 650 miljoen dollar schikken. Facebook werd aangeklaagd omdat het gezichtsherkenningstechnologie gebruikte om zijn gebruikers te ‘taggen’. Die gebruikers waren daar niet van op de hoogte en hadden er geen toestemming voor gegeven

De ‘class action’-rechtszaak werd voor het eerst ingespannen in 2015 in de Amerikaanse staat Illinois. Volgens de aanklagers was Facebook al een tijd bezig met het uitrollen van technologie die automatisch gezichten herkende op foto’s die gebruikers hadden geüpload. Facebook deed dat naar eigen zeggen om het taggen van zulke foto’s eenvoudiger te maken, maar het bedrijf overtrad daarmee ook de Biometric Information Privacy Act. Dat is een wet die het bedrijven verbiedt om biometrische informatie van gebruikers op te slaan en in te zetten.

Niet genoeg

"Blij is dat er een overeenkomst is bereikt"

Facebook zelf was van mening dat het altijd open voor zijn bedoelingen had gecommuniceerd en wijst er ook op dat het voor gebruikers mogelijk was om de technologie op hun account uit te schakelen. Toch voelde het bedrijf de bui hangen en stuurde het aan op schikking om een rechtszaak te vermijden. Aanvankelijk was het bereid om 550 miljoen dollar op te hoesten, maar dat vond de rechter niet genoeg, het werd uiteindelijk 650 miljoen dollar. De drie mensen die de zaak voor het eerst aanspanden, krijgen elk vijfduizend dollar uitbetaald, zowat 1,6 miljoen mensen die zich later aansloten, mogen elk 345 dollar schadevergoeding verwachten. 

In een reactie laat Facebook weten dat het ‘blij is dat er een overeenkomst is bereikt’ en dat het bedrijf nu de zaak achter zich zal laten, ‘in het beste belang’ van zijn gebruikers en aandeelhouders. 

Cambridge Analytica

Begin deze maand werd er ook al een nieuwe ‘class action’-zaak tegen Facebook begonnen in het Verenigd Koninkrijk. Die werd aangespannen door journalist Peter Jukes en draait rond de app ‘This is your digital life’, die data van miljoenen gebruikers verzamelde zonder hun weten of toestemming. Die data werd later gebruikt door het bedrijf Cambridge Analytica.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-01T15:42:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.