Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CFO bij ICT-investeringen populairder dan CIO

08 juli 2011 - 13:26ActueelCarrièreGartner
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

De invloed van cfo's in de ict is flink aan het groeien. Uit onderzoek is gebleken dat cfo's maar liefst 26 procent van alle ict-investeringen hebben gedaan, terwijl cio's slechts 5 procent deden. Dit is het resultaat van een enquête door Amerikaans onderzoeksbureau Gartner,de Financial Executives Research Foundation en Financial Executives International. Bovendien werd bekend dat 42 procent van de ict-afdelingen direct rapporteren bij de cfo, terwijl 33 procent van de ict-afdelingen rapporteert bij de ceo.

Gartner deed het onderzoek onder 344 ict-beslissers die iets te zeggen hadden over de aanstellingen binnen de technologie-afdeling van een organisatie. 66 procent daarvan waren cfo's. Bij bedrijven met minder dan 50 miljoen dollar aan inkomsten rapporteerde 47 procent van de ict-afdelingen aan de cfo, ten opzichte van 58 procent bij bedrijven met jaarinkomsten tussen de 50 en de 250 miljoen en 46 procent bij bedrijven die 1 miljoen dollar of meer hebben aan inkomsten.

John van Decker, analist bij Gartner, geeft aan dat het hoge percentage van bedrijven waarvan ict-afdelingen rapporteren aan de cfo laat zien dat het belangrijk is dat cfo's goed ingelicht zijn over technologie. 'Bovendien moeten de cio en de cfo op een lijn zitten over hoe ze het beste uit de technologie kunnen halen.' Bij 72 procent van de bedrijven zeggen cfo's ict-investeringen te doen wanneer ze daardoor voor kunnen blijven op de concurrentie, waarbij 65 procent van de cfo's toezegt business intelligence als belangrijkste technologie te zien.

Cursus

Decker trekt uit het onderzoek de conclusie dat cfo en ict binnen de organisatie beter moeten samenwerken. Zo krijgt de cfo een goed beeld van hoe de ict in elkaar zit. 'Het beste is om de cfo ook op ict-cursus te sturen.'

Meer over

CIOICT-budget

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CIO’s wagen gokje met verouderde technologie

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    CIO’s ontberen invloed op innovatiebeleid

    Cloud computing
    ActueelCarrière

    CIO wil personeel met zakelijk inzicht

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Amsterdamse CIO krijgt extra managers

    Budget geld planning
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CFO heeft laatste woord over ICT-budget

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    CIO schuift ECM-strategie voor zich uit

    3 reacties op “CFO bij ICT-investeringen populairder dan CIO”

    1. Marcel Hengst schreef:
      8 juli 2011 om 17:55

      CFO’s zijn gewend te denken in KPI’s als kapitaal rendement en risico.
      Voor hen is ICT een hoofdpijn dossier. Zij hebben juist behoeft aan transparantie in de kosten en hoe ze deze beheersbaar kunnen krijgen. En uiteindelijk willlen ze deze kosten kunnen flexibiliseren, zodat ze de bedrijfs risico’s kunnen beperken. Dit geldt niet alleen voor ICT maar ook voor andere ondersteunende processen als HR, Procurement en F&A om er maar een paar te gaan noemen.
      Technologische verhalen slaan niet aan bij CFO’s. Zorg ervoor dat je je eigen propositie vertaald naar de taal van de CFO (kapitaal, rendement en risico). De CFO zal dan graag een dialoog met je aangaan. De Marketeers hebben hiervoor het volgende mooie woord bedacht; “client intimacy”.

      Login om te reageren
    2. Patrick Jonker schreef:
      9 juli 2011 om 19:22

      In de Nederlandse praktijk, wijst zelfs uit dat de bovengenoemde percentages van 42 procent van de ict-afdelingen direct rapporteren aan de cfo veel hoger ligt. Veel van de NL IT directeuren/CIO’s hebben namelijk geen boardfuncties en rapporteren in meer dan 75 procent van de gevallen aan de CFO.

      Login om te reageren
    3. Ralph schreef:
      11 juli 2011 om 06:41

      Ook IT moet aan kunnen tonen dat het rendeert, dus ik snap dat wel. Het is ook vaak zo dat CFO’s verantwoordelijk zijn voro riskmanagement, dus als IT uitvalt, moet duidelijk worden wat de risico’s en mogelijke schade zijn.

      Alleen jammer dat Business Intelligence weer als technologie wordt gezien, alleen vanwege het feit dat er software wordt toegepast en het woord ‘Database’ er vaak in voor komt? Het heet toch niet voor niets BUSINESS Intelligence…?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs