Toeleveringsproblemen kosten Apple miljarden

Daling

Apple sluit zijn gebroken boekjaar 2020-2021 af met cijfers die onder de verwachting blijven. Volgens ceo Tim Cook heeft de verstoorde supply chain in het laatste kwartaal zo’n zes miljard dollar gekost. Toch kon het bedrijf over heel het jaar nog altijd een stevige omzetgroei noteren, in alle categorieën.

Net geen 366 miljard dollar heeft Apple over omgezet, dat is een derde meer dan vorig jaar. Onder de streep hield het bedrijf daar een duizelingwekkende 95 miljard dollar nettowinst aan over. Ongeveer alle productcategorieën lieten een verhoogde vraag noteren, vooral de iPhones en, opmerkelijk, ook Apple’s services-business. Daarin zitten de verkopen vervat van de App Store, abonnementen op muziek- en videodiensten, reclame-inkomsten en verlengde garanties. De omzet daar steeg met meer dan kwart, wat zelfs boven de verwachting van Apple zelf was. 

Bij de Mac-computers bleef de groei achter, maar de cijfers omvatten niet de verkoop van de gloednieuwe MacBook Pro die Apple vorige week lanceerde. De iPad-verkopen tikten meer dan twintig procent aan. Nog een ander lichtpunt waren de goede verkopen in China.

Chiptekorten

Ondanks de cijfers was de sfeer eerder bedrukt onder analisten, want in het laatste kwartaal van dit jaar bleven de resultaten onder de verwachtingen. En de schuld daarvan lag vooral bij supply chain-problemen, zo legde ceo Tim Cook uit. Zo heeft ook Apple last van chiptekorten, waardoor het bedrijf minder producten kan verkopen dan er vraag naar is. Alles bij elkaar zouden toeleveringsproblemen Apple liefst zes miljard dollar hebben gekost, becijferde Cook. 

Apple geeft sinds de pandemie geen officiële vooruitzichten meer omdat die volgens eigen zeggen te moeilijk zijn in te schatten. Toch liet Cook weten dat hij volgend kwartaal een 'solide' omzetgroei verwacht, ondanks de aanhoudende en allicht zelfs zwaarder wordende toeleveringsproblemen.

Op Wall Street werd het nieuws van de gemiste cijfers negatief onthaald en dook het Apple-papier bijna vijf procent naar beneden. Toonaangevende analisten als Jim Cramer wijzen er op dat de problemen van het bedrijf hoogstwaarschijnlijk ‘tijdelijk’ zijn.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-29T09:51:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.