Managed hosting door True

Radboud onderzoekt hersenen tijdens swipen

 

Een wetenschapper van de Radbouduniversiteit Nijmegen onderzoekt de reacties in de hersenen van mensen die swipen op aanraakschermen. Volgens de universiteit gaat het om het eerste neurologische onderzoek naar de veeg, tik en knijpbewegingen van gebruikers van touchscreens.

Het onderzoek wordt gedaan door de Italiaanse wetenschapper Sara Fabbri. Zij werkt voor Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, dat verbonden is aan de Nijmeegse Radbouduniversiteit. De neurowetenschapper kreeg het idee voor het onderzoek in een trein vol druk over hun smartphones swipende medepassagiers.

Volgens de universiteit is Fabbri’s onderzoek de eerste poging om uit te zoeken hoe het menselijk brein met de bewegingen op mobiele apparaten omgaat. Als eerste stap gaat ze vergelijken hoe proefpersonen werken met stadsplattegronden van papier en op een touchscreen. 'De grootste uitdaging op dit moment is een technische: Er bestaat nog geen touchscreen dat je ook in de fMRI-scanner (scanner voor hersenactiviteiten red.) kunt gebruiken, omdat ze deels gemaakt worden van metaal. We moeten dus eerst op zoek naar manieren om proefpersonen toch met zo’n scherm te laten werken terwijl ze in de scanner liggen.’

Fabbri wil verschillende samenwerkingen opzetten met onderzoekers aan de Radboud Universiteit. Zo wil ze op termijn computermodellen maken van de onderzochte neurale mechanismen en een breed scala aan proefpersonen onderzoeken, van baby’s tot ouderen. De neuro-wetenschapper: ‘Je kunt je voorstellen dat het brein van een tiener die opgroeit met touchscreens anders met een swipebeweging omgaat dan het brein van iemand die pas op zijn vijftigste voor het eerst zo’n scherm gebruikt’, legt ze uit . Met de kennis die ze opdoet, kunnen mogelijk gebruiksvriendelijkere touchscreens worden gemaakt

Mismatch

Volgens de onderzoeker is er soms een mismatch tussen de beweging van de gebruiker en de informatie op het scherm. 'Wat je ziet op je scherm heeft niet direct wat te maken met de beweging die je maakt om iets te bereiken. Toch lost je brein die mismatch meestal automatisch op, het werken met een touch screen is vaak erg intuïtief. Ik wil uitzoeken hoe het brein omgaat met die mismatch tussen informatie.'

Ze licht toe: ‘Swipen heeft vaak geen duidelijk doel.’ Bij het bekijken van een stadsplattegrond swipe je bijvoorbeeld richting een plek die op dat moment nog niet zichtbaar is op je scherm. Of je draait op je scherm een 3D-object zoals een wereldbol rond, terwijl je in het 2D-vlak veegt op je touchscreen. In de echte wereld is er een directe overeenkomst tussen hoe je het doel ziet en de actie die je onderneemt om dat doel te bereiken. Op een touchscreen is er soms een mismatch tussen die informatie: wat je ziet op je scherm heeft niet direct wat te maken met de beweging die je maakt om iets te bereiken. Toch lost je brein die mismatch meestal automatisch op, het werken met een touch screen is vaak erg intuïtief. Het onderzoek duurt twee jaar.

A Magazine Is an iPad That Does Not Work

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5020916). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×