Managed hosting door True

Telco's verdienen 21 miljoen aan valse belminuut

 

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro teveel in rekening doordat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek. De bond becijferde dat telecombedrijven iedere maand 323 miljoen belminuten in rekening brengen die niet zijn gebruikt.

In opdracht van de Consumentenbond analyseerde DeLaagsteRekening.nl dertienduizend telefoonrekeningen uit 2013. Gemiddeld betalen consumenten per maand voor 33 minuten die ze niet gebruikt hebben. Meer dan de helft van de gesprekken duurt korter dan een minuut en 23 procent van de gesprekken duurt zelfs korter dan vijf  seconden, doordat mensen bijvoorbeeld een voicemail aan de lijn krijgen.

Directeur van de Consumentenbond, Bart Combée, vindt het tijd dat providers en politiek het afronden van telefoongesprekken de wereld uithelpen, zodat consumenten gaan betalen voor wat ze daadwerkelijk verbruiken.

De Consumentenbond startte 25 februari 2014 de actie ‘Stop afronden op minuten!’ Het stelt dat in twee weken tijd al meer dan tienduizend consumenten de actie hebben gesteund.

Telecomwet

Combée: ‘In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Dat is voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen.'

Vanaf 2013 verplicht de Telecomwet providers om ten minste één abonnement aan te bieden dat afrondt op seconden. De Consumentenbond vindt dat hiermee het aanbod onvoldoende is verbeterd. 'Bij slechts 14 procent van alle abonnementen wordt afgerond op secondes. Bij 35 procent worden gesprekken korter dan een minuut afgerond op een hele minuut en bij 51 procent worden alle gesprekken op hele minuten naar boven afgerond.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5025175). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik vermoed dat een groot deel van die 21 miljoen al in de 68 miljoen zit van niet gebruikte en vervallen belminuten. De meeste mensen hebben een bundel die ze nooit opmaken, wat ze wel gebruiken wordt afgerond op hele minuten, maar kost dus in wezen niks extra’s omdat ze toch binnen hun bundel blijven.
Wellicht kan Computable of de Consumentenbond uitsluitsel geven of dit klopt? Het praat de gang van zaken niet goed, maar geeft misschien een iets ander beeld.

Volgens ons is het niet meer dan logisch om gesprekken af te ronden op de seconde in plaats van op de minuut. Waarom mensen meer laten betalen dan ze gebruiken?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×