Groter nazorgteam moet C2000-klachten tackelen

Oplossing kost volgens minister tijd

Dit artikel delen:
Nationale Politie

Uitbreiding van het C2000-nazorgteam moet klachten van politieagenten over het haperende nieuwe netwerk voor missiekritische communicatie verhelpen. Het team van specialisten pakt eerst de urgentste problemen aan. Hoewel een deel van de verbindingsproblematiek is gevonden, kost het tijd voordat het is verholpen. Dat meldt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid aan de Tweede Kamer.

Sinds eind januari gebruiken ruim tachtigduizend Nederlandse hulpverleners het nieuwe C2000-netwerk voor communicatie onderling en met de meldkamer. Sindsdien komt het regelmatig voor dat apparatuur uitvalt, verbindingen wegvallen en gesprekken onverstaanbaar zijn. Volgens politievakbond ACP en de centrale ondernemingsraad (cor) van de politie leidt dit tot levensbedreigende situaties. Kamerlid Lilian Helder (PVV) stelde hierover vragen aan minister Grapperhaus.

Hoewel C2000 wordt ingezet door alle hulpdiensten, doen de klachten zich voornamelijk voor bij de politie, schrijft de minister. Dit zou te maken hebben ‘met de intensiteit waarmee de politie gebruikmaakt van het spraaknetwerk van C2000 en de snelheid van verplaatsen’. Andere hulpdiensten, zoals brandweer, ambulancediensten en Defensie, rapporteren volgens de bewindsman ‘een consistent en ongewijzigd beeld: in het algemeen kunnen zij goed werken met het nieuwe netwerk’. 

Nazorgteam

Direct na de migratie naar het nieuwe communicatiesysteem, in de nacht van 27 op 28 januari, is een nazorgteam ingericht. Het team bestaat uit specialisten van de meldkamerdienstencentrum, de Landelijke Meldkamersamenwerking, het programmateam Implementatie Vernieuwing C2000 en de leveranciers. De ontwikkeling van het nieuwe netwerk werd in 2015 gegund aan leveranciers 2Way, Eurofunk en Hytera Mobilfunk.

Naar aanleiding van de gemelde communicatieproblemen bij de politie, is het nazorgteam uitgebreid en zijn extra experts ingeschakeld, schrijft de minister. ‘Alle inspanningen ten spijt, kan het tijd kosten voordat de oorzaak van een gemeld probleem is achterhaald. Als de oorzaak bekend is, moet een oplossing worden ontwikkeld, getest en uitgerold.’

Aanloopproblemen of meer?

Het nazorgteam boekt volgens Grapperhaus wel vooruitgang. ‘Naar het zich nu laat aanzien zijn de afgelopen week voor de problemen met de bezettoon en een groot deel van de verbindingsproblematiek voor de hulpverlener op straat oplossingen gevonden.’ De nazorg loopt in elk geval tot 27 maart. Daarna wordt bezien of er sprake is van aanloopproblemen of dat er meer aan de hand is. De minister schrijft dat hij zich ervan bewust is dat met het verstrijken van de tijd, de ongerustheid toeneemt en de tolerantie afneemt. Hij houdt de mogelijkheid open om de nazorgperiode te verlengen.

C2000 is gebaseerd op Tetra, de wereldwijde standaard voor mobiele communicatie voor hulp- en veiligheidsdiensten. Deze technologie werkt op een andere frequentie dan gsm en kent ten opzichte daarvan extra mogelijkheden. De overstap naar dit nieuwe netwerk duurde langer dan verwacht, onder meer doordat de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) twijfels had over deelname van de Chinese leverancier Hytera.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Het moest zo goedkoop mogelijk, en zonder relevante ervaring van de leverancier, dan is dit het resultaat.
Hopelijk is er een sluitend contract, zodat alle kosten verhaald kunnen worden op de leverancier, dan hoeft dit niet van het belastinggeld.

Ik geloof dat ik niemand enige uitleg verschuldigd ben over wat dit met onze dienders op straat doet! Orde handhavers en hulpverleners staan meer en meer bloot aan onnodige vormen van agressie... het zal je maar gebeuren! Rechters en advocaten onder 24x7 bescherming! Wat scheelt het nog ... Tjonge jonge waar gaat dat heen in dit landje...

Vaklieden zonder goed gereedschap, geloof nooit dat dit een lang houdbare situatie is... :(
het is al een paar keer maar net goed gegaan, laten we hopen dat bij deze enkele noodsituaties gebleven is?

een nazorgteam.... jongens. "Als de oorzaak bekend is, moet een oplossing worden ontwikkeld, getest en uitgerold." en weer een half jaar verder. ondertussen staan de dienders op straat machteloos. oh wee als die op zo een intens moment eens de foute beslissing nemen in hun beste bedoelingen. staan ze voor een rechter. IT managers die een C2000 aanbesteden/vergaderen daarentegen... SCHAAM JE DOOD!

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-03T10:14:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.