Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
jongeren

Onderwijs brengt kansen digitalisering in kaart

20 november 2018 - 08:594 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Het faciliteren en professionaliseren van docenten, de aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren, naar digitale (open) leermiddelen en evidence-based onderwijsinnovatie met ict. Dit zijn de pijlers in het nieuwe Versnellingsplan Onderwijsinnovatie. Hierin werken veertig hogescholen en universiteiten samen met de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en ict-samenwerkingsorganisatie Surf aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs in Nederland.

Binnen het plan zijn acht versnellingszones vastgesteld. De eerste is het ‘faciliteren en professionaliseren van docenten’. Hierbij benadrukken de schrijvers dat docenten ondersteuning nodig hebben van specialisten op gebieden als online-didactiek, design gericht op instructies, video en sociale media.

De tweede zone betreft het ‘verbeteren van de aansluiting op de arbeidsmarkt.’ De auteurs: ‘De digitale vaardigheden van onze afgestudeerden kunnen beter. Het gaat daarbij om basis-ict-kennis, informatievaardigheid en computervaardigheden.’ Dit is te bereiken door in gesprek te gaan met de arbeidsmarkt, docenten, onderwijsdirecteuren en decanen over welke digitale vaardigheden voor welke opleiding relevant zijn en hoe deze zijn op te nemen in de curricula.  ‘Naast aandacht voor digitale vaardigheden is aandacht nodig voor digitale weerbaarheid van onze studenten en voor ethische kwesties rond digitalisering’, menen de rapporteurs.

Flexibilisering en digitale leermiddelen

De auteurs noemen als derde versnellingszone ‘flexibilisering van het onderwijs’. Het is daarbij essentieel om tot standaardisatie te komen. ‘Flexibilisering van het onderwijs is een trend: modularisering, microcredentialing, online afstandsonderwijs, mengvormen van face-to-face en online onderwijs komen steeds meer voor. Voor instellingen die willen flexibiliseren liggen er concrete vraagstukken. Eén van de uitdagingen daarbij is de noodzaak tot standaardisering om flexibilisering mogelijk te maken.’
Een volgende stap naar onderwijsinnovatie met ict is volgens de schrijvers de overgang naar ‘digitale (open) leermiddelen’ (versnellingszone vier.). ‘Beschikbaarheid van digitaal leermateriaal heeft een enorme impact op het flexibeler kunnen aanbieden van onderwijs. Een eerste stap is hierbij dat docenten hun eigen werk onder een open licentie aan gaan bieden. Daarnaast willen we ook de verplichte en aanbevolen literatuur die via uitgeverijen komt kunnen aanbieden. SURF is daarnaast in gesprek met uitgeverijen om een abonnementsmodel te ontwikkelen dat studenten directe digitale toegang biedt tot verplichte literatuur.’

Studiedata, onderwijsinnovatie en EdTech-bedrijven

Als vijfde pijler wordt het ‘veilig en betrouwbaar benutten van studiedata’ genoemd. ‘Doordat studenten steeds meer online leren, zijn er steeds meer data beschikbaar. Voor een goed inzicht in studievoortgang is het combineren van data uit verschillende bronnen nodig. Uitwisselingsstandaarden en nationale afspraken over informatiebeveiliging spelen hierbij een cruciale rol.

Als zesde innovatiezone wordt ‘evidence-based onderwijsinnovatie met ict’ genoemd. Om dat te bereiken, willen de onderzoekers ‘onderzoekscapaciteit en aandachtsgebieden naar de effectiviteit van onderwijsinnovatie met ict bundelen en zorgen voor een vertaling van onderzoeksresultaten en een verbinding naar de onderwijspraktijk.’

Als zevende punt noemen de schrijvers de samenwerking met zogenaamde edtech-bedrijven (educatietechnologie). Ze willen hierbij zorgen voor ‘infrastructurele randvoorwaarden voor het samenwerken met leveranciers en startups, zodat instellingen de innovatiekracht van edtech-bedrijven beter kunnen benutten.’

Tot slot benadrukken de auteurs dat onderwijsinstellingen ‘gezamenlijk moeten koersen op versnelling’. Het gezamenlijke Versnellingsplan is hier een voorbeeld van. ‘De leden van het versnellingsteam zijn bestuurders van universiteiten en hogescholen. Zij dragen en sturen de  transitie van het hoger onderwijs, inspireren collega’s en zorgen voor een internationale profilering van het Nederlands hoger onderwijs op het gebied van onderwijsinnovatie met ict.’

NOT 2019

NOT 2019, het grootste onderwijs-event van Nederland, richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Leraren leren programmeren tijdens onderwijsbeurs

    AdvertorialOnderwijs

    Uitdagingen in het hoger onderwijs 2018 -2019

    Onderwijs
    OpinieCarrière

    Nederlands onderwijs loopt juist voor op gebruik ict

    ActueelCarrière

    Nederlandse jeugd weinig interesse in ict-werk

    ActueelOnderwijs

    Ict-coöperatie Drechtse scholen Kien breidt uit

    Digitalisering logistiek smart logistics
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitaliseren: ja of nee?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs