Managed hosting door True

Sogeti Nederland verandert drastisch door India

 

De samenstelling van de organisatie van Sogeti Nederland verandert rigoureus. Binnen zes tot acht jaar wordt ongeveer een derde van de banen van de Nederlandse organisatie vanuit India uitgevoerd. Het gaat voornamelijk om applicatie-ontwikkeling, testen en beheer op afstand. Dat voorspelt directeur van Sogeti Nederland, Jeroen Versteeg. Hij benadrukt dat die verplaatsing van arbeid niet per definitie voor ontslagen zorgt. Sogeti Nederland telt nu 3100 medewerkers.

Volgens Versteeg blijft er bijvoorbeeld vraag naar mensen met specifieke kennis, het gaat onder andere om specialisten op het gebied van business intelligence (bi), beveiliging en testspecialisten. Daarnaast zijn projectmanagers nodig. Versteeg: 'We kijken naar nieuwe rollen van mensen waarvan het werk naar India verschuift. Mensen zullen moeten investeren in kennis en opleidingen.'

Volgens de landendirecteur wordt de verhouding onshore en offshore-medewerkers twee staat tot één. In sommige gebieden zoals het testen zal het één op één worden.

Sogeti India houdt kantoor in de steden Mumbai en Bangalore. Daar werken ongeveer tweehonderd mensen aan opdrachten voor Nederlandse klanten. In totaal telt Sogeti India ongeveer 1500 medewerkers. Het bedrijf is onderdeel van de Capgemini-groep.

Eerste Kamer-app

Sogeti levert vanuit India ict-diensten aan elf Nederlandse klanten. Het gaat onder andere om testwerk. In Nederland bestaat de omzet van Sogeti voor een kwart uit testwerk. Daarvoor heeft het bedrijf een gepatenteerde testmethode ontwikkeld.

Versteeg verwacht dat de grootste groei ligt in applicatie- en test-diensten bij de overheid en in de zorgsector. Het dienstenbedrijf maakte onder andere de Eerste Kamer-App, waarmee senatoren beleidsstukken en agenda's kunnen inzien en delen.

Volgens Versteeg biedt India meer dan alleen lage lonen. 'Er zijn veel talentvolle mensen beschikbaar, we kunnen daar de organisatie snel vergroten als de vraag stijgt en de Indiase  ict-sector heeft inmiddels ruim twintig jaar ervaring met outsourcing en is dus geen nieuwkomer meer.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4288389). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ergens is de redenering van Versteeg krom: 1000 van de 3000 banen in Nederland verdwijnen op het gebied van appl. ontwikkeling, beheer en testen. Maar later in het artikel staat dat testspecialisten en specialisten op gebied van beveiliging en BI nog wel behouden blijven in Nederland. Wordt er dan niet specialistisch getest in India. Heeft India geen knappe koppen op het gebied van beveiliging, BI en testen?

Voorspellingen die 6 tot 8 jaar vooruit gaan in de ICT kun je niet heel serieus nemen, maar lijken meer op een wens en mantra van Versteeg zelf. Hij voorspelde ook dat na WAVE alles weer beter zou worden. Hij verslikte zich in een overname en moest zwaar bezuinigen op kosten. Werk verplaatsen naar India lost een deel op qua kosten, maar kwaliteit behouden vergt ook een investering. Is de redenering van Versteeg dat specialisme nog nodig is in Nederland een zoethoudertje om massale uitstroom te voorkomen zolang het allemaal nog niet zover is? We zullen zien.

Wij hadden ook zo'n toko in India met het hoogste kwaliteitslevel. Bleken de goedkope krachten wel alle papierwerk te maken maar inhoudelijk stelde het geen fluit voor. Dus na een paar jaar was het: weg ermee.

De vraag is al vaker gesteld, hoe succesvol zijn bedrijven die al (IT)werk outsourcen naar India? Hoe is het bij voorbeeld met de ABN-Amro afgelopen die zo'n decennia terug besloot hun complete ICT uit te besteden aan Pakistan en India.
Overigens, in India zijn ook uitstekende softwareontwikkelaars en ICT-ers in het algemeen. Vermoedelijk procentueel zelfs meer dan in het Westen, aangezien er veel meer mensen een 'echte' studie studeren (Informatica e.d.) dan in Nederland, waar nogal wat intellect verspild wordt aan bedrijfskunde en economie.
Als je als bedrijf echter je ICT-beleid alleen op kosten stuurt, krijg je natuurlijk ook de slechtste ICT-ers voor je werken. Of je nu de werknemers uit India of uit het Westen haalt.

Welke werkgever in Nederland zoekt ervaren ICT'ers en kan mij gebruiken?
De toekomst van ons Sogetisten is dus wel degelijk in gevaar. Je kunt onmogelijk 1000 medewerkers zomaar even omscholen!

In denk juist dat de kracht van een automatiseringspartij erin zit dat ze meedenken met de klant. En geen standaard pakket afleveren, waar de klant het dan maar mee moet doen (iedereen kent die prachtige projecten-boom tekening).
Wat ze hiermee gaan doen is juist weer terug naar het begin; specs opstellen, over de muur gooien en iets terug ontvangen wat geheel voldoet aan de specificaties.
Echter "iets wat voldoet aan de specificaties" is niet altijd hetzelfde als "iets wat werkbaar is" of nog mooier "iets wat men daadwerkelijk nodig heeft".

Lokaal en regionaal opereren heeft zeker zijn pluspunten qua cultuur en betrokkenheid. En dat is iets wat je niet kunt outsourcen. Wat hier logisch is, hoeft elders niet logisch te zijn en vise versa.
Vrijwel elke partij die ik ken die met outsourcers heeft gewerkt op daadwerkelijk complexe vraagstukken zijn daar allemaal op teruggekomen, dus ik ben benieuwd...

Als ik het dus goed begrijp, vervallen de komende jaren de ontwikkelfuncties en een deel van de testfuncties bij Sogeti. Een klein deel van de populatie kan waarschijnlijk wel doorgroeien maar de meeeste zullen dan toch moeten vertrekken. Maar de ontwikkelaars zorgen momenteel wel voor de hoogste omzet.

Wie wil er dan de komende jaren nog daar aan de slag als ontwikkelaar? Je weet dat je spoedig weer zal moeten vertrekken. Lijkt me dat de meeste ontwikkelaars nu toch elders gaan kijken voor een beter toekomst perspectief dus ben benieuwd hoe ze het allemaal willen opvangen.

Tja daar gaat de werkgelegenheid in Nederland.
Er gaan geen banen verloren want er is wel plek voor mensen in een bepaalde niche zoals met BI kennis en ervaring. Waar gaat de rest dan naartoe? Meeverhuizen naar India?

Het mooiste is dat ze voornamelijk ingezet worden op projecten bij de Overheid. Dus als ik het even samenvat worden de Nederlandse belastingcenten die in overheidsprojecten worden gestopt door een Frans bedrijf uitgevoerd in India.

Geweldig! Krijgen ze zeker ook nog eens subsidie voor.....

Daar gaat het Nederland is ICT land dogma, zeilt weg over de horizon gezellig samen met onze VOC mentaliteit. En de politici slapen lekker door.

Ben het met Frank en Evert eens. Aan het begin van deze eeuw was de kostprijs per eenheid product uit India een interessante businesscase. In 5 jaar tijd zag ik de prijs zowel in Oost-Europa als in Azie stijgen. Zodra een land in de vaart der volkeren word opgenomen, stijgt het gemiddelde inkomen. Die mensen in India en China en ook in Oost-Europa zijn niet gek, die willen ook een auto, flatscreen en dergelijke.

Een tweede groot probleem is de culturele mismatch. Het werkt gewoonweg niet om een uiterst bescheiden Indiase helpdeskmedewerker tegenover een eigenwijze Europeaan te zetten (zeker geen Nederlander!)

Voor recht-toe-rechtaan programmeer- en testwerk is het prima. Maar dat is in de ICT al 30 jaar een feit. Veel OS-en en dergelijke worden op die manier in elkaar geflansd. Zodra er menselijke interactie bij komt, werkt het op afstand niet.

Ik denk wel, dat zaken als beeldschermwerk, zoals facturatie, etc....nog verspreid kan worden. Hoewel, met het Nieuwe werken, worden de kosten per eenheid product vergeleken met andere landen ook niet echt goedkoper.

Het concept van een enorm grote dienstverlener moet op de schop. Het businessmodel van de jaren 90 werkt niet meer. Er zal veel meer gestandardiseerd moeten worden in ontwikkelingsland, zodat er snel en doelmatig ontwikkelaars, testers, projectmanagers in en uit een project of programma ingevlogen worden (of die nu op afstand of lokaal actief zijn).Er moet ook door opdrachtgevers veel meer op resultaat worden gestuurd dan op kosten per eenheid product.

Hartstikke goed! Al het werk uitbesteden, dan houden we een land vol werkelozen over.

Ieder bedrijf mag doen en laten en vooral geloven in wat ze zelf willen.
Ik geloof er niet in.
Ik heb een team ontwikkelaars en testers die onze software ontwikkelen en testen voordat ze naar de klant gaan.
Korte lijnen, geen taalbarrieres en een heel gelukkig team.
Ik word regelmatig gebeld door partijen die geen of gebrekkig nederlands (zonder meteen te diskwalificeren) spreken om "strategische alliances" aan te gaan. Ik start dan meteen de discussie waarom. Het enige waar het dan uiteindelijk op uit draait is dat het goedkoper is.
Mijn moeder zaliger vertelde mij altijd dat goedkoop vaak duurkoop is.
Laat mij maar lekker "chauvenistisch" zijn en alle werk in nederland houden. Kost me misschien iets meer, maar ik heb wel een team mensen waar ik dagelijks mee werk en heel erg trots op ben.
En in Nederland hebben we zat goed gekwalificeerd personeel wat heel goed in teamverband kan werken en die heel productief zijn.
Outsourcing beter? Voor de aandeelhouders, Ja. Maar voor de kwaliteit? Nee.

Erik Westhovens
www.DinamiQs.com

Deze strategie is heel logisch gezien de mondiale ontwikkelingen en de toenemende prijsdruk. Helaas kiezen de meeste klanten tegenwoordig bijna geheel op prijs. Daarnaast is de kwaliteit en tijdigheid van puur onshore projecten ook niet om naar huis te schrijven, dus vertel me niet dat onshore projecten succesvoller zijn!

IT is steeds meer een commodity aan het worden, grote ontwikkeltrajecten zie je nauwelijks nog (wie heeft het geld en wie wil het risico nog nemen?). partijen met 98% onshore zoals interaccess, ordina etc zitten allemaal in de financiele problemen.

De dienstverlener die blijft doen wat ie nou doet is ten dode opgeschreven! De wereld om ons verandert in een veel groter tempo dan ooit, cloud komt er en masse aan!

Natuurlijk blijft er een markt voor inhuur, maar door toenemende aantal ZZpers gaan ook die tarieven omlaag, en valt er bijna geen geld meer te verdienen.




Het verhaal van Jeroen Versteeg geldt niet alleen voor Sogeti, het geldt voor de hele Nederlanse ICT, ik denk zelfs voor de hele ICT waar ook ter wereld. Gaat dat banen kosten? Ja, natuurlijk! Net zoals de kleding- en schoenenindustrie in de jaren '50 en '60, en de scheepsbouw in de jaren '70 en '80 kost outsourcing naar het buitenland banen. Dat is een onvermijdelijk gevolg van het scheeflopen van prijzen op wereldniveau en het zal pas ophouden als wereldwijd iedereen (ongeveer) hetzelfde verdient. Maar er zal altijd iets nieuw voor terugkomen. Nederland is niet armer geworden van het verdwijnen van de eerder genoemde industrieën, in tegendeel; we zijn rijker dan ooit tevoren. Maar je moet je wel aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dat is onbekend en dus eng. Maar mensen die het aan zien komen weten op tijd hun plan te trekken. En dat is waar jeroen Versteeg het over heeft: Je zult moeten gaan investeren in je kennis. Nederlandse ICTers zullen steeds meer adviseur gaan worden en steeds minder techneut. Er zullen altijd wat techneuten blijven, je kunt nu eenmaal sommige dingen (zoals het plaatsen en configureren van appratuur) niet op afstand doen, maar zaken als outsourcing en de cloud (ook een vorm van outsourcing trouwens) veranderen de wereld nu eenmaal. En dat is een ontwikkeling die door geen protest te stoppen is.

Ik ben altijd benieuwd waarom er voor een stukje software ontwikkeling zoveel mensen nodig zijn. Als het op medische of natuurkundige dingen gaat en onderzoek snap ik best dat daar veel arbeid in zit... maar applicaties ontwikkelen voor het bedrijfsleven kun je volgens mij beter in kleine teams doen. Helemaal met Erik eens dus.

En 1 van mijn favoriete quotes die ik keer op keer bewezen zien van John Gall: "A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. The inverse proposition also appears to be true: A complex system designed from scratch never works and cannot be made to work. You have to start over, beginning with a working simple system."

Goede software ontwikkeling heeft ook met liefde te maken anders krijg je van die spartaanse systemen die functioneel misschien doen wat ze moeten doen, maar of ze logisch en effectief zijn?

Er staat "Mensen zullen moeten investeren in kennis en opleidingen".

Is het niet ook (en vooral) de taak van een ("beste") werkgever om haar mensen op te leiden, competent te houden? Moeten nu mensen zelf investeren in kennis en opleidingen? Een soort outsourcen, maar dan anders? Betalen werknemers daar dan voortaan zelf voor? Of werkt men alleen met ZZP-ers die er zelf voor gezorgd hebben dat ze aan de opportunistische wensen van Capgemini/Sogeti voldoen? Alleen nog TOGAF, DYA en de eigen testmethode?

Wie prikt nu eindelijk eens deze luchtballonnen door?

Ik lees hier dat veel bedrijven op hun India-avontuur terugkomen. Is dat werkelijk zo en loopt Sogeti dan dus eigenlijk achter de feiten aan? Kortom: is 'India' wellicht eigenlijk alweer achterhaald?

@Ronald
De wereld verandert inderdaad constant en daar zul je rekening mee moeten houden. Maar software bouwen is niet hetzelfde als kleren maken of schepen bouwen. Je kan nl. geen tekening van software maken die daarmee door iedereen 100% identiek gebouwd kan worden, wat bij kleren/schepen wel opgaat. Dat is duidelijk een gebrek van IT en geeft aan dat het bij lange na nog geen volwassen industrie is.
Een gedeelte van de software kan zeer zeker in lage lonen landen gemaakt worden. Maar als het om unieke eigenschappen gaat die voor software op maat geldt, dan werkt het dus duidelijk niet. Vergelijkbaar met luxe jachten of fashion.
Dat veel bedrijven en overheden vinden dat ze zulke luxe software nodig hebben, is een ander verhaal. Maar het is wel de belangrijkste reden om de ontwikkeling in eigen land uit te voeren.

De vraag is niet of meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen, maar hoe snel.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×