Nu het netwerk stabiel is, heeft iedereen weer toegang. De afgelopen weken werden medewerkers gefaseerd weer op het netwerk toegelaten. 'En sinds dinsdag (2 maart 2010 red.) is er helemaal geen limiet meer aan het aantal gebruikers', vertelt woordvoerster Moniek Hahn-Winters van politiekorps IJsselland, een van de getroffen regio's. 'Het belangrijkste was dat eerst de instabiliteit van het netwerk werd verholpen. We willen zo snel mogelijk met zoveel mogelijk mensen weer kunnen werken.'
Storing duurt voort
Netwerkstabiliteit is een voorwaarde voor het verdere onderzoek naar de nog altijd voortdurende storing in enkele gebruikte applicaties. 'Als alles uitvalt, weet je anders niet of het aan het netwerk ligt of aan de toepassingen', aldus de voorlichtster. Op het netwerk draaien kantoorprogramma's als Microsoft Word en Outlook, maar ook het registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) dat eind december 2009 landelijk werd ingevoerd.
Na anderhalve maand speurwerk is de oorzaak in de applicaties nog in volle gang. In het begin waren ruim 250 politiemedewerkers bij het onderzoek betrokken. Op 1 februari 2010 werd achterhaald dat een belangrijke software patch niet was geplaatst. Dat bleek echter niet de hoofdoorzaak te zijn. Om de agenten te helpen in hun dagelijkse werk, plaatste de politie extra servers en 750 stand-alone pc's.
Programma's
Sinds 20 januari 2010 kampen acht korpsen in Noord-Oost Nederland met een computerstoring. Medewerkers konden moeilijk inloggen en werken met twee programma's tegelijk lukt niet. Ook vielen geregeld servers uit en werd Microsoft Outlook ineens in het Engels getoond. Het gaat om de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord en Oost Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen problemen.
Reacties
Dat krijg je met een bedrijf waar knuppels de leiding geven, huur is wat freelancers met kennis van zaken. op PR gebied kan je dit echt niet maken hele regio's die uitvallen bij zo'n belangrijke organisatie.
dit is toch om je te bescheuren.....
Dus 2,5 maand later hebben ze het probleem nog steeds niet getackeld?
In die tijd had je ook voorbereidingen kunnen treffen voor de implementatie van een compleet nieuw systeem. Iets wat ze al veel eerder hadden moeten doen. Oude meuk UITZETTEN en opnieuw beginnen. Ik blijf het zeggen, in een commerciële organisatie is dit ondenkbaar, onacceptabel, en rollen er koppen.
Dus kom maar op met de daadkracht!
@anoniem
Er werken alleen maar freelancers daar. Dat is juist het probleem :-)
@piet
Ben blij dat jij wel weet wat het probleem is, had ze ook wel 2,5 maand onderzoek kunnen besparen.
'Als alles uitvalt, weet je anders niet of het aan het netwerk ligt of aan de toepassingen'
Goed, zo lang ze niet kunnen uitvinden of zoiets een netwerkprobleem is of een applicatieprobleem, kunnen ze blijven zoeken. Als je een fatsoenlijke installatie hebt, betrokken bij een fatsoenlijke partij, dan leg je hier het probleem neer en is het binnen enkele uren opgelost. Ik ken geen bedrijven die een MSFT gebaseerd netwerk hebben en maandenlang niet kunnen inloggen, omdat het de eer van iedere implementatiepartner te na is om dergelijke fouten te maken.
Lijkt me tijd voor een onderzoek naar wie verantwoordelijk is voor die rotzooi.
En in de tussentijd zullen ze dit ook maandenlang gebruikt hebben als excuus waarom er 'geen blauw op straat was'.
@Emiel
Toch heeft Piet wel een gevoelig punt geraakt en iets wat mede oorzaak is voor het **ontstaan** van de meeste IT-problematiek (hier, maar ook in vele andere organisaties). Niet zozeer de oorzaak voor het langdurig zoeken naar de oplossing echter, dat is weer een andere discussie (interne processen e.d. zijn dan eerder als schuldige aan te wijzen, niet zozeer incompetentie van betrokken techneuten)
@Bjorn:
Er was juist eens gelegenheid voor meer blauw op straat. Ze konden toch niet werken, of zouden ze wekenlang koffie gedronken hebben?
Windows zal wel 't probleem zijn. Omdat dat Closed Source is en ontwikkeld is met als prioriteit 'de meest markante feature moet mogelijk zijn' (maar niet zozeer de meest nuttige) en moet tegelijkertijd direct werken (niet zozeer stabiel zijn - da's van minder zorg) (dus overmatige preloading - en dat dan ook nog eens in een niet-voldoende modulaire omgeving), en ook als prioriteit lock-in en eigen 'standaarden' pushen, is dat niet een bijster stabiel platform en al helemaal niet doorzichtig wat er mis gaat, als er eens wat mis gaat.
't Blijft vaak bij 'opnieuw installeren' en 'eindeloos wachten op updates' en 'workarounds toepassen' voordat sommige problemen zijn opgelost. Maar de echte oorzaak achterhaal je als MS-klant zijnde zelden. Dat heb je met Closed Source... Dan kan je de beweringen dat 't daar niet aan ligt, nooit zelf staven - zelfs niet als 't probleem uiteindelijk verholpen is.
Misschien moeten we het de woordvoerder nog eens vragen,
daar er in dit artikel weinig blijk van ICT kennis naar voren komt,ik lees een beetje door de regels heen dat er hier geen change management processen in werking zijn geen test omgevingen en de software update of distributie systemen druk bezig zijn vage versies van outlook te distribueren (lol) het lijkt me vrij makkelijk om de storingen te vinden. (haal eerst de 250 extra onderzoekers van het netwerk)
Tipje: zet alles uit en zet 1 systeem per keer aan wacht tot het fout gaat dan is het laatst opgestarte systeem de boosdoener geld ook voor andere hardware zoals routers en switches.
wie belt even naar Moniek?
http://www.heino-online.nl/gember/politieijsselland/040110_PB%20Nieuwjaar%20IJsselland.pdf
Er staat:
1) Medewerkers konden moeilijk inloggen en
2) werken met twee programma's tegelijk lukt niet.
3) Ook vielen geregeld servers uit en
4) werd Microsoft Outlook ineens in het Engels getoond
Antw: 4) Dit zijn 4 problemen, waarbij 'elke beetje Exchange Expert', probleem 4 zoiezo al weet te tackelen, want dat is voor exchange experts een hele bekende!
Dat bewijst alleen maar dat er bij vtsPN dus geen gecertificeerd Microsoft Excange Experts zitten!
FOEI! Bad Dog!
Antw: 1/2/3) Over het geheel blijkt toch wel een soort van 'DNS Query','DNS Request', 'DNS Search' probleem te zijn tussen 'Client Request And Server Respons', aannemende dat er DNS gebruikt wordt, dat blijkt uit 3 van de 4 beschrijvingen hier.
Correct me if I'm wrong, maar was dat ook niet het geval?
En heb je daar dan 1,5 maand voor nodig omdat te tackelen?
Wauw...!!!
Jongens gemakkelijk op afstand commentaar te leveren.
Triest lijkt het wel als men nu na weken nog steeds niet een beeld heeft kunnen vormen in welke OSI netwerklaag het probleem zich voordoet, netwerk en/of applicatie. Het gaat om logisch denken en uitsluiten van zaken en feitenkennis en een probleem kan zeer lastig te tackelen zijn, zeker als je bijv. nog wat verouderde netwerkapparatuur in je netwerk hebt etc. etc.
Nou ik hoop voor Nederland dat men het snel opgelost krijgt, het kost de gemeenschap nu al weer klauwen vol geld. Een gedegen netwerkcheck kost toch ca. 30-50 Keuro per dag en wie gaat dat betalen vast niet het blauw maar ik denk Me-Auw.
Het kan natuurlijk ook een DEP, botnet of een backdoor zijn van een van of andere cracker (in de volksmond vaak hacker genoemd)...;>).
Nou mij hebben ze nog niet gevraagd om hulp op dit gebied, maar ja zoals moszkowicz pas zei, je bent wel duur, waarop ik direct zei, waar vergelijk je dat dan mee. Wij hebben er samen om gelachen, want hij begreep mij direct. ;>)