Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Politie

ACM legt KPN boete op na hack klantdata

03 juni 2015 - 09:313 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurACMKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN een boete opgelegd van 364.000 euro voor het onvoldoende beveiligen van systemen waarin de persoonsgegevens van klanten zijn opgeslagen. De instantie legde de telecomaanbieder in december 2013 een boete op maar KPN ging in hoger beroep tegen de uitspraak.

Het gaat om een zaak uit 2012 waarbij een hacker inbrak in het netwerk van KPN. ACM (voorheen OPTA) startte een onderzoek naar de wijze waarop KPN de persoonsgegevens van haar klanten beveiligde.

ACM: ‘Uit het onderzoek bleek dat in de periode voorafgaand aan de hack de beveiliging van deze gegevens van KPN-klanten en de wijze waarop het veiligheidsbeleid in de organisatie was geborgd onvoldoende was.’ De autoriteit stelt overigens dat KPN, nadat de hack was ontdekt, ‘voortvarend heeft gereageerd om de beveiliging van zijn netwerken en systemen op orde te brengen.’

Het boetebesluit van ACM wordt nu pas openbaar gemaakt, omdat KPN zich tegen eerdere openbaarmaking heeft verzet bij de voorzieningenrechters van de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Het CBb heeft zich op 1 juni 2015 uitgesproken over de zaak. Daarop heeft ACM besloten het boetebesluit en de beslissing op bezwaar te publiceren.

Op 8 januari 2015 heeft de rechtbank Rotterdam geoordeeld dat ACM terecht aan KPN een boete heeft opgelegd. Tegen deze uitspraak van de rechtbank heeft KPN hoger beroep ingesteld bij het CBb.

Zorgplicht telecomaanbieders

ACM licht verder toe: ‘Op alle telecomaanbieders rust de plicht (‘zorgplicht’) om de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van hun klanten op een passend niveau te beveiligen. De maatregelen die de telecomaanbieders treffen, garanderen een passend beveiligingsniveau, rekening houdend met de stand van de techniek, de kosten van de te nemen maatregelen en het risico op doorbreking van de bescherming.’

ACM-bestuurslid Anita Vegter: ‘Klanten stellen hun persoonsgegevens beschikbaar aan telecombedrijven om van hun diensten gebruik te kunnen maken. Zij doen dit in het vertrouwen dat deze bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan en goed beschermen. Gebeurt dat onvoldoende, zoals in dit geval bij KPN, dan schaadt dat het vertrouwen van consumenten in de telecommarkt. Dit is een ongewenste situatie waar wij tegen optreden.’

Opnieuw in beroep

Een KPN-woordvoerder meldt aan de NOS: ‘Het is duidelijk dat in 2012 iemand in onze systemen kon inbreken. Wij betreuren dat.’ Hij wijst erop dat er geen klantgegevens op straat zijn komen te liggen en dat er is geïnvesteerd in verbetering van de beveiliging. KPN gaat opnieuw in beroep tegen de boete.

 

Meer over

HackingPrivacyTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN passeert ACM met eigen plan voor netwerktoegang

    vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CBb: KPN-boete voor hack in 2012 gegrond

    Euro
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN steekt 35 miljoen in start-up-fonds

    2 reacties op “ACM legt KPN boete op na hack klantdata”

    1. Willem Beekhuis schreef:
      3 juni 2015 om 12:56

      Een goede zaak dat KPN een boete heeft gehad, nu moet er ook nog een meldingsplicht komen zodat mogelijk gedupeerde klanten gewaarschuwd moeten worden om hun toegangscodes zo snel mogelijk na een security incident kunnen wijzigen. Door het incident nu pas in de publiciteit te brengen is natuurlijk tegen het klantbelang in handelen. De ACM heeft daarme de dader, wellicht ongewild, boven het hoofd te houden.

      Login om te reageren
    2. Gerard Cappers schreef:
      3 juni 2015 om 15:57

      @Willem: die meldplicht is er in elk geval wettelijk al: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33662_meldplicht_datalekken_en

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs