Nederland scoort opnieuw in digitale dienstverlening

Dit artikel delen:
goal

De digitale dienstverlening van de Nederlandse overheid komt op de vijfde plaats in Europa. Alleen Malta, Estland, Luxemburg en IJsland doen het beter. Vorig jaar was Nederland negende en in 2020 kwamen we niet verder dan een twaalfde plaats.

Dit blijkt uit de Egovernment Benchmark, het jaarlijks onderzoek van de Europese Commissie. België staat veertiende in de rangschikking. Opvallend is hoe weinig Duitsland ervan bakt. Van de 35 Europese landen die in deze vergelijking zijn meegenomen, komt Duitsland niet verder dan een 21ste plaats.

81 procent van de overheidsdiensten in de EU is inmiddels online beschikbaar. 92 procent van de websites van de overheid werkt ook op mobiele apparaten. Slechts 58 procent van deze sites legt echter uit welke persoonsgegevens ze gebruiken. Twee derde van alle diensten is te gebruiken met een elektronische identiteitskaart. Driekwart van de diensten accepteert echter alleen de e-id van het eigen land, wat grensoverschrijdend gebruik bemoeilijkt. Bijna de helft van de online-diensten is ook door burgers van een ander land te gebruiken.

Proactief

Nederland scoort na Oostenrijk en Luxemburg het hoogst bij het proactief aanbieden van diensten. De gebruiker hoeft daarbij dus niet zelf het initiatief te nemen. Ook worden in Nederland relatief vaak burgers betrokken bij het ontwerp van nieuwe digitale dienstverlening. Verder is Nederland ver gevorderd met het vooraf invullen van digitale formulieren, wat tijd scheelt en fouten voorkomt.
De kwaliteit van de overheidsdiensten werd beoordeeld aan de hand van vier dimensies: gebruikersgerichtheid (in hoeverre zijn informatie en diensten online beschikbaar en ook voor mobiele toestellen), transparantie van de diensten en hun omgang met persoonsgegevens, het bestaan van essentiële factoren (e-id, elektronische documenten, digitale post, beveiliging) en grensoverschrijdende diensten.

De studie werd uitgevoerd door Capgemini, Sogeti, IDC en Politecnico di Milano. Burgers werden gevraagd digitale overheidsdiensten te beoordelen; daarvoor bezochten en evalueerden ze 14.252 websites. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-01T09:17:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.