Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Bellende hacker

Nep-Microsoft-helpdesk teistert ook België

13 november 2014 - 17:043 minuten leestijdActueelSecurity & AwarenessMicrosoft
Rik Sanders
Rik Sanders

In Nederland is het fenomeen al langer bekend: Indiaas-sprekende oplichters die zich telefonisch voordoen als medewerkers van een Microsoft-helpdesk. Onder het mom dat er een probleem op je computer is, proberen ze mensen geld of persoonlijke gegevens af te troggelen. Ook België blijkt tot het uitvalsgebied te behoren. Ict-vakblad Datanews zette een aantal scenario's op een rij.

Datanews verwerkt in het artikel Hoe herken je een oplichter aan de telefoon? een blog van de Vlaamse ict-beveiligingsexpert Bart Blaze over de modus operandi van deze lieden. De mannen of vrouwen die opbellen, spreken Engels met een Indisch accent. Ze bellen via een onbekend of Amerikaans nummer en benadrukken tegen diegene aan de andere kant van de lijn dat er een ernstig probleem is met zijn of haar computer. Ze bieden vervolgens aan het probleem op te lossen.

Het vakblad schrijft: ‘Zodra de oplichter je kan overtuigen om mee te werken krijg je de vraag om een programma op te starten waarmee je van op afstand iemands computer kan overnemen. Bijvoorbeeld software als TeamViewer, Logmein, WhosMyPC, GoToAssist, Bomgar of Ammyy. Let op: dit is wel degelijk betrouwbare software, maar ze wordt hier misbruikt om jouw pc binnen te dringen. Eens je hier de oplichter toegang geeft, kan hij eender wat doen met je computer.’

Intrappen

Uiteindelijk zal de oplichter geld vragen of – mocht je niet betalen – bestanden uit nijd wissen. Volgens Datanews is de nep-helpdesk al anderhalf jaar actief in België. Hoewel het verbazingwekkend lijkt dat mensen in dit soort oplichterspraktijken trappen, gebeurt het kennelijk toch. Het vakblad geeft hiervoor twee verklaringen: 

– Angst en twijfel: oplichters bellen u zogezegd met de beste bedoelingen en jagen u schrik aan met waarschuwingen die wel eens zouden kunnen kloppen.

– Blijven proberen: oplichters bellen mensen op in verschillende landen, er is dus een enorme hoeveelheid aan potentiële slachtoffers. Zelfs als je op honderd mensen maar één goedgelovig slachtoffer treft, dan is dat voor criminelen genoeg om er aan te verdienen en te blijven volhouden.

Fraudehelpdesk

In het artikel staan ook tips wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden van deze oplichterstruc. In Nederland is er de Nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude: Fraudehelpdesk.nl. Deze website geeft ook advies. In het geval van de Microsoft-bellers stelt de helpdesk: ‘Als u een ongevraagd telefoontje ontvangt van iemand die beweert van Microsoft te zijn, verbreek dan direct de verbinding. Microsoft belt klanten niet op.’

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Chantage ontdekt over ‘illegale’ software

    Fraudemelding
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Overheid en branche pakken Indiase belfraudeurs aan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs