Spam lijkt gebruikers minder te irriteren

Dit artikel delen:

Computergebruikers raken gewend aan spam en beschouwen het niet langer als een groot probleem. Dat blijkt uit een rapport van het Pew Internet and American Life Project.

Tweederde van de respondenten vinden spam vervelend, maar dat is een daling ten opzichte van de 77 procent van een jaar geleden. Wat betreft de vrees dat spam het internetgebruik negatief beïnvloed, gaf 53 procent van de e-mailgebruikers aan dat spam hen wel wantrouwiger maakt ten opzichte van e-mail. Een jaar geleden was dat nog 62 procent.

Het rapport stelt ook vragen bij een recent rapport waarin staat dat stilaan zowat 95 procent van alle e-mails ongewenst is. “Meer gebruikers spreken van een stijging dan van een daling van spam in het voorbije jaar, maar de aantallen zijn lang niet zo dramatisch als de leveranciers van spamfilters ons vertellen”, zegt Deborah Fellows, auteur van het nieuwe rapport.

“Het verschil tussen de berekende sterke stijging van het spamvolume (83 procent volgens MessageLabs) en de zeer bescheiden maar statistisch betekenisvolle groei die wordt gemeld door e-mailgebruikers, suggereeert dat er om welke reden dan ook (betere filters, meer filters, beter e-mailgebruik om spam te vermijden),niet veel extra spam terechtkomt in de mailboxen van de gebruikers.”

Fellows stipt ook aan dat ongeveer de helft van alle privé- en professionele e-mailgebruikers een ongewijzigd aantal spamberichten meldt. Ongeveer één op vijf denkt zelfs dat het aantal is verminderd.

“Leveranciers voor eindgebruikers, zoals AOL en Hotmail, hebben heel wat inspanningen geleverd om spam te filteren”, zegt Paul Wood, chief information security analyst bij MessageLabs. “De gebruikers zien die weggefilterde spam niet. Andere isp's kunnen daar iets van leren: gebruikers zullen niet bij providers blijven die niet standaard bescherming bieden tegen spam.”

Het aantal mensen dat werkelijk producten koopt via spam mails ligt onveranderd op 7 procent. Dat is volgens het onderzoek meer dan voldoende voor de business van de spammers.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik krijg tweehonderd spam binnen per dag, en vind dit erg irritant. Maar ik kan er niets aan doen, dan te zorgen dat mijn machine schoon blijft. En dat lukt me aardig, tot nog toe. Maar als er morgen geen spam meer zou zijn, krijgt de hele buurt een bos bloemen van me.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-14T10:28:00.000Z Redactie Computable/Data News
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.