Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Banken voeren IBAN-naamchecktechnologie in

08 februari 2017 - 10:273 minuten leestijdActueelFinanciële dienstverleningRabobank
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Nederlandse banken komen met een nieuwe dienst, de IBAN-Naam Check. Wanneer een gebruiker tijdens het internetbankieren of mobiel bankieren bij een overboeking de IBAN-code en de naam van de begunstigde heeft ingevoerd, wordt de naam gecheckt voordat de overboeking wordt uitgevoerd. Wanneer bij de controle fouten worden ontdekt, krijgt de gebruiker een waarschuwing. De klant blijft zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij met de waarschuwing doet.

Rabobank heeft de IBAN-Naam Check het afgelopen jaar ontwikkeld in het kader van een eigen innovatieprogramma. ‘De technologie is gebaseerd op slimme algoritmen die de naam bij een rekening controleren, zonder dat dit vertraging oplevert in het betalingsverkeer en zonder dat de privacy van rekeninghouders in het geding is’, stelt de bank.

De klant houdt zelf controle. De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBAN-codes. Wanneer een (buitenlandse) IBAN niet kan worden gecontroleerd, krijgt de klant daar ook een melding van.

Er zijn twee verschillende waarschuwingsmogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat de ingevoerde naam iets afwijkt van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De naam die bekend is, wordt dan ter controle aan de gebruiker getoond. De ingevoerde naam kan ook sterk afwijken van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De naam die bekend is, wordt niet getoond en de gebruiker wordt gewaarschuwd voor mogelijke vergissingen of fraude. Op grond van Europese afspraken is het IBAN leidend voor het uitvoeren van een overboeking, zo melden de banken. De naam speelt daarbij geen rol. Als de ingevoerde naam juist is, krijgt de gebruiker geen melding.

Rabobank zal de IBAN-Naam Check in het tweede kwartaal van 2017 invoeren. Andere banken volgen daarna. Klanten worden van tevoren door hun bank geïnformeerd wanneer de check wordt ingevoerd. De bankklant hoeft daar zelf niets voor te doen, het wordt vanzelf actief binnen internetbankieren en mobiel bankieren.

1300 verkeerde overboekingen per maand

In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen die klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn. Hieruit blijkt dat het maandelijks gaat om ongeveer 1300 verkeerde overboekingen. Driekwart daarvan is het gevolg van verouderde rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek voor internetbankieren en mobiel bankieren. Verder is gebleken dat maandelijks meer dan tweehonderd bankklanten een frauduleuze overboeking bij hun bank melden.

Naar aanleiding van het onderzoek hebben de banken drie maatregelen afgesproken die ze al hebben ingevoerd of in de loop van 2017 zullen invoeren. Zo stoppen banken met het heruitgeven van IBAN-rekeningnummers van opgeheven bankrekeningen, sporen ze hun klanten aan om adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen en voeren ze de IBAN-Naam Check in. 

Demovideo IBAN-Naam check

IBAN-Naamcheck demo

Meer over

Cybercrime

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    ABN Amro komt met api voor IBAN-naamcontrole

    ActueelFinanciële dienstverlening

    DNB: Alias voor rekeningnummer peperduur

    Rabobank
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Friss zet Iban-check Rabobank in bij verzekeraars

    4 reacties op “Banken voeren IBAN-naamchecktechnologie in”

    1. Emile schreef:
      8 februari 2017 om 13:02

      Het is alleen jammer dat de IBAN-Naam Check alleen werkt bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers.

      Dit terwijl de gedachte achter het hele IBAN-gebeuren is om internationaal betalen sneller en goedkoper te laten plaatsvinden.

      Maar ja, men heeft blijkbaar niet de beschikking over alle ibannummers van alle klanten alle banken in Europa.?

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      8 februari 2017 om 18:25

      2 innovatie managers. Ze gaan het rekeningnummer controleren tegen de bijbehorende naam. Net als vroeger 😉

      Login om te reageren
    3. Louis Kossen schreef:
      8 februari 2017 om 18:27

      Innovatie, innovatie…dat is wel een heel groot woord. In de jaren 90 had je girotel waar al naam en nummer gecontroleerd werden voor Postbank rekeningnummers. Lijkt me geen raket technologie. Gaat om goede wil en afspraken maken met elkaar.

      Login om te reageren
    4. Berend Jan schreef:
      9 februari 2017 om 10:40

      De Postbank, en later ING, kon alleen de namen van eigen klanten controleren, niet de namen van klanten bij andere banken. Dat was hard nodig omdat oude Postbank-rekeningnummers niet beveiligd waren tegen simpele tikfouten in het nummer. De langere rekeningnummers van alle andere banken waren daartegen wel beveiligd, met de zogeheten ‘elfproef’. Iedere IBAN is ook goed beveiligd tegen tikfouten, met twee controlecijfers. Daarom heeft ING de naamcheck voor eigen klanten afgeschaft nadat alle Nederlandse rekeningnummers waren omgezet naar IBAN.

      Bij de IBAN-Naam Check kun je nu in beginsel de naam van iedere Nederlandse rekeninghouder controleren, ook van een rekeninghouder bij een andere bank, razendsnel en vóórdat je de betaalopdracht verzendt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs