Managed hosting door True

Datalek dupeert half miljard hotelgasten Marriott

Hackers konden ruim vier jaar grasduinen in reserveringssysteem

Dit artikel delen:

Hackers hadden vanaf 2014 tot afgelopen september toegang tot een klantendatabase van hotelketen Starwood, onderdeel van de Marriott-groep. In het systeem staan ongeveer vijfhonderd miljoen mensen die de afgelopen jaren verbleven in een hotel van Starwood of een van zijn submerken. De database bevat van zo’n 327 miljoen gasten allerlei persoonlijke informatie zoals naam, contactgegevens, paspoortnummer, geboortedatum en reserveringen. In sommige gevallen zelfs creditcardgegevens.

Het datalek werd opgemerkt op 8 september 2018, meldt Marriott. Toen constateerde een intern it-beveiligingssysteem dat onbevoegden een grote database van Starwood probeerden binnen te dringen. Nader onderzoek wees uit dat hackers zich sinds 2014 regelmatig toegang verschaften. De criminelen hadden de informatie gekopieerd, versleuteld en stonden op het punt de oorspronkelijke data te verwijderen.

Het duurde tot 19 november 2018 voordat Marriott de gehackte gegevens wist te ontsleutelen. Pas toen werd duidelijk dat het ging om de database van het reserveringssysteem van Starwood en aanverwante hotelmerken, zoals Sheraton, Westin en Meridian. Het betreft ook Nederlandse vestigingen waar het bewuste reserveringssysteem wordt of werd ingezet.

Creditcardgegevens

Onder de persoonlijke gegevens bevinden zich in sommige gevallen ook creditcardnummers en vervaldatum van de kaart. Volgens goed gebruik waren deze creditcardgegevens versleuteld opgeslagen aan de hand van de encryptiestandaard AES-128. Deze standaard gebruikt twee componenten voor ontsleuteling. Marriott sluit echter niet uit dat de hackers beschikten over beide decryptiecomponenten.

De hotelketen heeft het lek inmiddels gemeld bij de Amerikaanse autoriteiten. Bovendien is het bedrijf eind november begonnen met informatiemails naar klanten die in het gehackte reserveringssysteem van Starwoord staan vermeld. Persdienst ANP meldt dat in elk geval gasten van het Sheraton-hotel bij Schiphol en van het W Hotel in Amsterdam per e-mail worden geïnformeerd.

Eerder vandaag meldden ook omroeporganisatie RTL en techbedrijf Dell dat hackers klantgegevens hebben buitgemaakt.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-11-30T14:29:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.