Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bijna 7 procent bedrijven last van corona-cybercrime

23 juni 2020 - 20:56ActueelSecurity & AwarenessABN Amro
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Een op de veertien Nederlandse bedrijven heeft naar eigen zeggen sinds het begin van de coronacrisis te maken gekregen met cybercriminaliteit gerelateerd aan covid-19. Dit blijkt uit onderzoek dat ABN Amro in mei heeft verricht onder 170 bedrijven.

De bank houdt er rekening mee dat het werkelijke percentage getroffen bedrijven hoger ligt. Want niet elke aanval zal zijn herkend als verband houdend met corona. Behalve dat de dreiging van cybercrime toeneemt, verandert ook het karakter van de cyberaanvallen.

Uit recent onderzoek van Europol blijkt dat na het installeren van ransomware steeds sneller om losgeld wordt gevraagd. Hoewel cybercriminaliteit door de coronacrisis een extra impuls heeft gekregen, is dit niet bij bedrijven hoger op de agenda komen te staan.

Aandacht verschoven

Tijdens het onderzoek in mei gaf 31 procent van de ondernemingen aan veel risico op cybercrime voor de eigen organisatie te zien. Bij een eerder onderzoek rond eind januari bedroeg dit percentage nog 54 procent. De mate waarin cybercriminaliteit als risico wordt gezien, is sinds het uitbreken van de coronacrisis dus significant gedaald. Volgens ABN Amro is deze afname goed te verklaren. Door de uitbraak van de crisis zal de aandacht zijn verschoven naar algehele factoren rondom bedrijfscontinuïteit, zo veronderstelt de bank.

Overigens is het aantal ddos-aanvallen toegenomen. Zo werd naar de website van Thuisbezorgd zo veel internetverkeer gestuurd dat de servers het even niet aankonden. Voor het eerst in ruim 1,5 jaar kreeg ook ABN Amro met een geslaagde ddos-aanval te maken.

Verzekeraar Hiscox becijferde recent dat cyberaanvallen bedrijven steeds meer geld kost. Het totale schadebedrag bij slachtoffers is dit jaar wereldwijd met 61 procent toegenomen.  

 

Meer over

CybercrimeDDoSPhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Ransomware aan banden door continu te verbeteren

    Aanpakken cybercrime
    OpinieData & AI

    Blik op de populairste e-mailhacks van het moment

    ActueelSecurity & Awareness

    Dalend aantal Nederlanders slachtoffer van cybercrime

    ActueelSecurity & Awareness

    Cybercriminelen misbruiken monitoringsoftware

    Eén reactie op “Bijna 7 procent bedrijven last van corona-cybercrime”

    1. Henri Koppen schreef:
      25 juni 2020 om 08:53

      Cyber security awareness is nog steeds onderbelicht bij organisaties terwijl zij aantoonbaar hier allemaal kwetsbaar voor zijn. Ik snap dat niet goed. De kosten van een incident zijn nog veel hoger dan wat je vergoed krijgt bij een claim. Ciso’s krijgen zelden voldoende mandaat en dat terwijl het het risico om incidenten te verkleinen niet alleen zeer betaalbaar is, maar bovendien ook een investering is in de kennis van je medewerkers. In mijn ogen is er geen excuus te verzinnen waarom medewerkers geen training krijgen in de cyber security essentials zoals wachtwoorden niet hergebruiken, tweestapsverificatie toepassen, phishing herkennen en incidenten melden.

      Als het misgaat heb je gewoon geen goed verhaal als je medewerkers niet traint.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs