Actieplan moet consument betere markpositie geven

Dit artikel delen:

Het ministerie van Economische Zaken heeft een actieplan opgesteld om de consument in de elektronische communicatiesector meer duidelijkheid te geven. In het actieplan 'Een slimme consument in een snelle markt' staat de keuzevrijheid van de conusment, vereenvoudigde klachtenafhandeling en geschillenbeslechtingen centraal.

Daarbij verwacht de minster van marktpartijen en gebruikersorganisaties dat ze zelf maatregelen zullen treffen om de posititie van de consument te versterken. Indien marktpartijen niet tot afspraken komen is er regelgeving nodig.

De minister heeft negen acties genoemd, waaronder het toekennen van een kwaliteitsoordeel aan vergelijkingssites. Ook wil de minster afspraken maken met de grote elektronische communicatieaanbieders en consumentenorganisaties over een basisniveau van notaspecificatie.

Verder moeten er objectieve en actuele gegevens beschikbaar komen over de kwaliteit van de geboden diensten op de markten voor vaste telefonie, mobiele telecommunicatie en doorgifte van radio- en tv-signalen.

Uit onderzoek van Micrapoint onder 800 e-mailgebruikers in maart en april van dit jaar bleek dat elf procent een product heeft gekocht naar aanleiding van een spam-mail. Negen procent heeft via een ‘e-mailscam’ geld verloren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-07-14T11:21:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.