Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Arts

Patiënt positief over portaal, arts terughoudender

18 augustus 2017 - 15:003 minuten leestijdActueelZorg
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Patiënten zijn overwegend enthousiast over online portalen van ziekenhuizen waarmee ze hun medische dossier kunnen bekijken. Artsen zijn dat ook, maar staan iets terughoudender tegenover de ontwikkeling waarin patiënten online hun dossier kunnen inzien.

Dat blijkt uit onderzoek van Radboudumc en IQ healthcare onder patiënten en medewerkers van zeven universitaire medische centra (umc’s) en een algemeen ziekenhuis. De onderzoekers: ‘Patiënten geven aan meer te willen dan alleen inzage, Ze willen via het portaal bijvoorbeeld ook direct communiceren met de arts. Artsen vinden dat ook een goede ontwikkeling maar zijn tegelijkertijd terughoudend. Ze willen de patiënt bijvoorbeeld niet onterecht ongerust laten zijn en sommige artsen hebben ook moeite met het verlies van controle.’

Uit de observaties komt naar voren dat patiënten vinden dat een ziekenhuisportaal hen een gevoel geeft van rust, regie en betrokkenheid. ‘Ze kunnen ieder moment een vraag stellen en ze vinden het gebruiksgemak groot’, stellende de onderzoekers. Maar ze zien ook dateen groot deel van de patiënten meer wil kunnen dan alleen het huidige passieve gebruik van inzage van hun gegevens. Ze willen bijvoorbeeld direct communiceren met de arts via het portaal en hun gegevens kunnen uploaden.

Sommige patiënten zijn terughoudend omdat zij hun arts niet willen lastigvallen met hun vraag. Er zijn ook patiënten waar een portaal minder geschikt voor is, zoals de incidentele bezoeker of degene die niet computervaardig is. Een op de zeven patiënten van het Radboudumc gebruikt mijnRadboud; zij zijn iets ouder dan de niet-gebruikers en hadden meer verschillende aandoeningen.

105 miljoen euro beschikbaar

Volgens de onderzoekers zijn artsen ook enthousiast over het zorgportaal, omdat patiënten beter geïnformeerd zijn en gericht vragen stellen. Maar, zijn artsen ook bang dat patiënten onterecht ongerust worden door het lezen van hun dossier en uitslagen. Ook hebben sommige artsen moeite met het verlies van hun autonomie en voelen zij zich gecontroleerd.

Veel ziekenhuizen zijn nu bezig om een zorgportaal te bouwen voor hun patiënten. Minister Schippers wil dat alle ziekenhuizen in 2020 een portaal hebben en heeft daar 105 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Op dit moment heeft minder dan de helft van de ziekenhuizen een online patiëntenportaal.

In de interviews geven de ziekenhuizen die al langer een portaal hebben aan dat het belangrijk is om steun te krijgen van de raad van bestuur, een goed plan op te stellen en daar de medewerkers, maar vooral patiënten vanaf het begin bij te betrekken. Radboudumc en IQ healthcare concluderen: ‘Als de functionaliteiten beter aansluiten bij de behoeften van patiënten, kunnen portalen een meerwaarde hebben in het behandelproces.

‘Artsen weinig betrokken’

Een vergelijkbare conclusie trekt de Patiënten Federatie Nederland in het Rapport meldactie ‘
Patiëntenportalen van ziekenhuizen’ van Patiëntenfederatie Nederland.

Daarin melden patiënten onder meer dat ze behoefte hebben aan functionaliteiten zoals: inzicht in (lab)uitslagen, de mogelijkheid om afspraken te maken of te wijzigen en een medicatieoverzicht. 

In het rapport wordt een kritische noot gekraakt over de betrokkenheid van artsen en specialisten bij het patientenportaal. In het rapport staat dat veel patiënten (67 procent) weinig betrokkenheid merken van artsen en specialisten bij het patiëntenportaal van hun ziekenhuis. Ook valt hen op dat patiënten relatief weinig worden aangemoedigd door de zorgverlener om het patiëntenportaal te gebruiken (56 procent). Daar wordt weinig tot niet over gesproken met de zorgverlener. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Zorg vraagt om slimme connectiviteit

    De zorg digitaliseert. In rap tempo. Aangedreven door zorg op afstand, ambulante zorg en de veiligheid van mensen en gegevens. Cloudtoepassingen en connectiviteit maken zorg toekomstklaar

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    arts
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nog dertien ziekenhuizen zonder patiëntportaal

    Arts
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Pharmapartners eHealth focust op dataontsluiting

    Zuster
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ziekenhuizen kiezen massaal voor patiëntportaal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs