Groeistuip coronadatabase in september voorbij

Huidig systeem is snel gebouwd en eigenlijk niet geschikt voor veel aansluitingen

Dit artikel delen:
Stijging

CoronIT, de centrale database met gegevens van alle Nederlanders die worden getest op het coronavirus, heeft last van een groeistuip. Het platform is volgens opdrachtgever GGD Ghor naar eigen zeggen in hoog tempo ontwikkeld en uitgebreid, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. In september staat de introductie van een nieuw, toekomstbestendig systeem op de planning.

De ontwikkeling van CoronIT is via een aanbesteding gegund aan Topicus (zie kader onderaan). Die ict-dienstverlener ontwikkelt en implementeert een proces-ondersteunend ict-systeem voor de uniforme registratie, planning, uitvoering en rapportage van coronatestprocessen.

Opdrachtgever van de klus is GGD Ghor Nederland, een overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR). De klus heeft een waarde van vierhonderdduizend euro.

Opschaling

"Groeistuipen kunnen voorkomen in een systeem dat in enorm tempo is ontwikkeld"

Tijdens de productontwikkeling van de coronadatabase lag de focus op het aansluiten van de keten. Inmiddels heeft CoronIT negenduizend actieve gebruikers. Dat zijn zo’n tweeduizend bedrijfsartsen, 25 GGD'en, het landelijk call centrum en ruim dertig laboratoria.

‘Er is een groot aantal andere partijen in de keten in ongekend tempo aangesloten op het landschap’, legt Sonja Kloppenburg van GGD Ghor Nederland uit. ‘Al vanaf het begin was duidelijk dat dit platform geen blijvende oplossing is. Er was echter geen tijd om een ander platform te realiseren: alle energie en aandacht was nodig voor de aansluiting van gebruikers en aangesloten laboratoria en voor realisatie van de daarvoor benodigde functionaliteit.’

Nieuw platform

In juni kwam er tijd vrij en zijn de partijen opnieuw naar de tekentafel gegaan. Dit resulteerde in een ontwerp voor een nieuw, toekomstbestendig platform. Daarbij kunnen gegevens worden gedeeld met partijen die daar recht op hebben. Meer details over dit nieuwe systeem maakt GGD Ghor nog niet bekend. Wel laat de organisatie weten dat dit platform begin september beschikbaar moet zijn.

Tot die tijd maken alle partijen gebruik van het huidige platform. Dat systeem is gebaseerd op Topicus iTBC, een informatiesysteem waarmee alle GGD’en in Nederland sinds eind 2018 werken.

Uitdagingen

De huidige CoronIT-oplossing brengt nog wel de nodige uitdagingen met zich mee. Zo meldde het AD gisteren dat data kwijt zouden zijn geraakt. GGD Ghor laat Computable weten dat dit niet het geval is en de data enkel tijdelijk onbereikbaar waren voor de benodigde rapportage.

‘De database bevat nu zoveel gegevens, dat het vullen van een rapport vorig weekend te lang duurde’, legt woordvoerder Kloppenburg uit. ‘Er ontstond een time-out bij het vullen van rapport dat de basis vormt voor de RIVM-overzichten. Van een serieuze verstoring is dus geen sprake geweest. Het was eerder een groeistuip, een vervelend incident. Die kunnen en zullen voorkomen in een systeem dat door de omstandigheden gedwongen in een enorm tempo is ontwikkeld en wordt doorontwikkeld.’

De woordvoerder laat weten dat er na dat incident diverse maatregelen zijn genomen. ‘Topicus heeft een tijdelijke fix gerealiseerd. Daardoor waren de gegevens, inclusief doelgroep, dinsdagavond weer beschikbaar. Daarnaast zijn verbeteringen doorgevoerd in de query die het rapport moet vullen.’

GGD Ghor verwacht dat dat deze maatregelen voldoende zijn om gegevens te kunnen blijven leveren tot september, wanneer het nieuwe rapportage-platform gereed is.

Topicus

De ontwikkeling van CoronIT is via een aanbesteding verlopen. Hierbij is uitsluitend Topicus Healthcare uitgenodigd om een offerte in te dienen. In het bestek valt te lezen dat Topicus ‘de enige onderneming is die de opdracht binnen de door dwingende spoed veroorzaakte technische beperkingen en termijn kan uitvoeren’. Zo is Topicus al leverancier van producten en diensten voor digitale ondersteuning in de strijd tegen andere infectieziekten die uitgevoerd wordt door Opdrachtgever’. Daarnaast beschikt Topicus al over producten en diensten die als basis kunnen worden gebruikt voor deze opdracht. Het gaat specifiek om Topicus iTBC, een informatiesysteem waarmee alle GGD’en in Nederland sinds eind 2018 werken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-16T11:44:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.