Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Zorg dat de piramide bij ITSM niet instort!

09 september 2015 - 09:384 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer

Vaak lopen it-projecten en itsm-implementaties niet zoals verwacht. De tijdsplanning wordt overschreden, de kosten lopen op of de effectiviteit valt tegen. Hoe komt het nou dat projecten en implementaties zo vaak falen? Ik denk dat de betrokkenen vaak de bouwblokken van het project op een bepaald moment uit het oog verliezen.

Staat u aan de start van een ITSM-implementatie? Zorg dat uw piramide niet instort!

Elke constructie is opgebouwd uit onderdelen die op zichzelf niets betekenen, maar met elkaar samen bestemd zijn voor de eeuwigheid. De piramides in Egypte zouden zonder blokken aan één van de vier zijden jammerlijk in elkaar zakken, de Eiffeltoren is zonder één van de vier poten een zielige hoop staal en de Chinese Muur zou haar doel compleet voorbijgeschoten zijn als in het midden een stuk van enkele kilometers miste.

De bouwblokken in itsm

Zo geldt dat ook voor de meeste itsm-implementaties. Daarin herken ik drie bouwblokken die elk van groot belang zijn voor het slagen van het project: mensen, processen en technologie. Ongetwijfeld heb je wel eens van deze driedeling gehoord. Toch blijken projectleiders en betrokkenen vaak meer aandacht te geven aan één of twee van deze drie pijlers. Niet bewust, ze zijn simpelweg te gefocust op de mogelijkheden van een nieuwe oplossing, of de richtlijn om ermee te werken. Ze lopen het gevaar om de projectleden, it-medewerkers en eindgebruikers uit het oog te verliezen. Verklaarbaar, maar daarom niet minder kwalijk. Daarom bespreek ik hieronder de losse bouwblokken en hun plaats in het geheel.

–          Mensen
Ik begin direct met het belangrijkste én meest onderschatte bouwblok: de betrokken mensen. De it-medewerkers, de mensen die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de dienstverlening aan de interne klant moeten het gaan doen! Het is daarom belangrijk dat zij volledig achter het project staan. De implementatie van een nieuwe oplossing brengt immers veranderingen met zich mee en stuit daardoor bijna altijd op weerstand. Het creëren van draagvlak is noodzaak, maar wordt in veel projecten onderschat.

–          Processen
De manier van werken is een belangrijk onderdeel van elk project. Vaak is hier dan ook wel aandacht voor, maar omvatten de vastgelegde processen alles wel? In het geval van itsm gaat het om het inrichten van ITIL- en/of ISM-processen, zoals incident-, change-, configuration en operations management. In veel projecten zijn deze zaken wel vastgelegd, maar niet concreet genoeg. Het risico bestaat dan dat it-medewerkers op eigen initiatief en naar eigen inzicht gaan werken, met als gevolg een kwaliteitsverlies in de dienstverlening. Het project zou dan een averechts effect hebben. Het is dus zaak om de procesgang volledig vast te stellen!

–          Technologie
De technologie, bijvoorbeeld een it-servicemanagementoplossing die de procesgang goed moet ondersteunen en een interface is tussen klantorganisatie en it-afdeling, is de resterende 33 procent van de constructie. Het verschil zit er in, dat de gemiddelde it-professional veel minder sterk overtuigd hoeft te worden van het belang van dit bouwblok. Keer op keer heb ik bij itsm-implementaties gemerkt dat opdrachtgevers zeer benieuwd waren naar alle mogelijkheden en in de verleiding kwamen om elke functionaliteit toe te passen. Maar als iets kán, moet het dan ook? Het is de vraag die het aanbod bepaalt, niet andersom.

Stapsgewijze aanpak

Het is in een implementatie van belang dat de drie bouwblokken voortdurend even veel aandacht krijgen, zodat ze alle drie blijven groeien. Als er één achterblijft of meer aandacht krijgt, ontstaat er scheefgroei en hieronder kan het hele project lijden. Om te voorkomen dat je project een averechtse uitwerking heeft, is het goed om dat te allen tijde te beseffen. Zo zorg je ervoor dat je constructie is bestemd voor de eeuwigheid, ook al is een eeuwigheid binnen it een betrekkelijk begrip. 

Meer over

ITILITSMProjectmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    Eén reactie op “Zorg dat de piramide bij ITSM niet instort!”

    1. Hans Kroon schreef:
      14 september 2015 om 15:21

      Goed om ITSM weer eens onder de aandacht te brengen, al vind ik het wat ‘hoog over’ gaan. Mijn duiten:

      Mensen.
      Het is goed eerst vast te stellen of, en zo ja in welke mate en met betrekking tot welke aspecten, er verandering gewenst is. Consensus over noodzaak van de verandering en commitment over de wijze waarop deze effectief kan worden doorgevoerd, is zeker in ITSM (waar het inderdaad per definitie gaat om mensen – in processen, welteverstaan) van groot belang. Oplossingen gaan alleen maar werken als dat wat ze oplossen daadwerkelijk als probleem of knelpunt is herkend, de aanpak wordt gedragen en men de oplossing(srichting) als verbetering en kans ervaart en deze niet als bedreiging ziet. Last but not least moet er goed op gemanaged worden.

      Processen.
      Mijn ervaring met dit soort trajecten is dat het “gevaar” van eigen initiatief en eigen inzicht helemaal geen gevaar hoeft te zijn, zolang er duidelijke afspraken zijn over het vastleggen en delen van de gevolgde werkwijze – en al helemaal als die werkwijze succesvol was. In feite is dat waar ITSM over gaat: het procesmatig organiseren van de werkwijze van IT-beheer (uit: De ISM Methode – Hoving en Van Bon). ITIL biedt handvatten, ISM biedt methodische ondersteuning, maar in alle gevallen gaat het uiteindelijk om de afspraken die mensen met elkaar hebben over manier van (samen) werken. En dat ze worden gemanaged op het maken, nakomen en waar mogelijk structureel verbeteren van die afspraken.

      Technologie.
      In onze zucht naar “control” wordt tooling vaak aangegrepen om daar grip op te krijgen. Echter, de beste tooling schiet zijn doel voorbij als niet eerst duidelijk is dat aan de hiervoor genoemde zaken kan worden voldaan. Grip krijgen doe je door consensus, samenwerking en duidelijk afspraken. Goede, of eigenlijk goed ingerichte tooling is dan de slagroom op de taart en borgt en versterkt de afgesproken werkwijze en het de mogelijkheid deze continu te verbeteren.
      Alleen als er binnen een IT-beheer afdeling sprake is van een zootje ongeregeld zou ik me voor kunnen stellen dat het andersom ook kan werken: dus eerst de tooling en die als blauwdruk laten gelden voor herinrichting van de organisatie. Verschillende bekende ITSM-tools bieden op voorhand de mogelijkheid te kiezen voor bepaalde uitgangspunten en/of methodiek. Dit vraagt dan minstens om stevig (nieuw?) management en heeft overigens vergaande consequenties voor (de werkafspraken met) het team.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs