Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Voetbal en Business Intelligence

20 juni 2008 - 12:39OpinieData & AI

Tijdens het EK zijn interessante voorbeelden te zien van BI in de voetballerij. Een van de sportkranten publiceert uitgebreide statistieken over de performance van spelers: balbezit en goede en slechte spelvoortgang zijn hierbij bepalend. Castrol heeft de Performance Index gelanceerd: de afgelegde afstand van een speler, snelheden en zijn bereik op het veld. Moderne teams werken met uitgebreide video-analyse.

Deze intelligence gaat een stuk verder dan een paar jaar geleden. Toen werd de transferprijs en salaris van een voetballer bepaald aan de hand van het aantal doelpunten of zijn verdedigende kwaliteiten. Van het hockey zijn voorbeelden bekend waarbij spelers met gps het veld op gingen, om zo de afgelegde afstanden in kaart te brengen. Dit leidde tot drastische aanpassing van de trainingsinspanning, omdat bleek dat de gemiddelde sprint van een hockeyspeler niet vijftig meter was, maar slechts dertig meter.

Al deze zaken zijn voor mij een indicatie dat er in de voetballerij een analytische cultuur aan het ontstaan is. De oude stempel ("als wij de bal hebben kunnen zij niet scoren") raakt langzaam in onmin, de moderne manager krijgt de overhand.

Hier ook de link naar BI in het bedrijfsleven. Als een bedrijf geregeerd wordt door de oude stempel, zal er niet zo snel een analytische cultuur ontstaan, en zal je een behoorlijk projectrisico moeten incalculeren. De implementatie van een mooie BI omgeving, met allerlei analytische functies, zal simpelweg niet goed landen indien deze analytische cultuur niet aanwezig of niet ontwikkeld is.

Als deze cultuur niet ontwkkeld is, is het relatief eenvoudig. Maak de mensen bewust van de mogelijkheden en ze zullen deze analytische cultuur gaan ontwikkelen.

In het andere geval zullen we eenzelfde actie moeten ondernemen als er in het voetbal gaande lijkt: Cruyff raakt langzaam in onmin en zal waarschijnlijk van de buis (=uit de organisatie) verdwijnen en vervangen worden door een moderne, analytisch ingestelde persoon. Ik noem maar een type Jan van Halst.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    Jacob Spoelstra verwarrend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Betrouwbare informatie

    8 reacties op “Voetbal en Business Intelligence”

    1. Bas van Raaij schreef:
      23 juni 2008 om 13:52

      Is het toeval dat men op een van de modernste trainingscomplexen in de voetballerij, Milanello van AC Milan, volledig in samenwerking met Microsoft werkt?

      Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Milanello

      Login om te reageren
    2. Stefan van Duin schreef:
      24 juni 2008 om 07:21

      Graag verwijs ik naar mijn oud-collega Jeroen Visscher, die de denkbeelden van de Balanced Scorecard heeft losgelaten op voetbal in zijn boek “Winst”. Hij introduceert daar de “VoetBalanced Scorecard”. Hij analyseerde de wedstrijden van Oranje en deed daar verslag van op Business Nieuws Radio. Zie: http://www.methoofdenhart.nl.

      Erg leuk om te lezen.

      Login om te reageren
    3. Erik Fransen schreef:
      24 juni 2008 om 18:48

      In het American Football wordt dit, op een gelijksoortige wijze, al jaren toegepast, zie http://www.footballoutsiders.com/

      Login om te reageren
    4. Johan van der Kooij schreef:
      25 juni 2008 om 14:17

      Bedankt voor de leuke reacties, die vooral het football analytics gedeelte aanstippen.

      Waar ik natuurlijk ook benieuwd naar ben is de parallel met het bedrijfsleven, het ontwikkelen van een analytische cultuur en het achterblijven van mensen in de organisatie daarbij.

      Login om te reageren
    5. Erik Fransen schreef:
      25 juni 2008 om 21:11

      Gisteren zat Fons van Westerloo bij Studio Sportzomer en het ging over de recente prestaties van Guus Hiddink. Volgens Fons zou Guus zonder problemen met succes een groot commercieel bedrijf kunnen leiden. Op de vraag van Jack of Fons een topvoetbalteam zou kunnen leiden was zijn antwoord: “nee, want ik heb geen verstand van voetbal”. Nu heeft Guus uiteraard wel verstand van voetbal, maar daarnaast ook veel verstand van mensen. En dat was het argument van Fons dat Guus een bedrijf succesvol zou kunnen maken. Ik heb echter geen idee of Guus ook (data-)analytisch bezig is tijdens het trainen en coachen. Als dat zo is, dan lijkt me Guus’ aanpak een voorbeeld voor het bedrijfsleven!

      Login om te reageren
    6. Wouter van Aerle schreef:
      26 juni 2008 om 20:16

      Leuke post! Ik heb toevallig net – tijdens het EK – het boek Moneyball van Michael Lewis gelezen. Het gaat over de Oakland Athletics, een baseball team dat op basis analytics bovengemiddelde prestaties neerzet. Aloude baseball wijsheden werden door hun analytics weerlegd. Zou voor voetbal hetzelfde gelden?

      Login om te reageren
    7. Johan schreef:
      26 juni 2008 om 20:52

      @Wouter: de Oakland A’s komen ook uitgebreid aan bod in het boek ‘Competing on Analytics’. Daarmee komen we terug bij een van de eerdere artikelen op deze site, van Arend: http://snurl.com/2pha0. Basisstelling van het boek is: van intuitie naar analyse. De waarde zal m.i. vooral liggen op het vlak van mensen die al veel kijk op voetbal hebben, maar nog betere beslissingen kunnen nemen met analytics.

      Login om te reageren
    8. Erik Fransen schreef:
      29 juni 2008 om 13:47

      http://www.de5eman.nl/

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs